Overslaan en naar de inhoud gaan

(Klantgerichtheid) Apotheek de Koning in Brabant: 9

De consument vandaag de dag vraagt om een kundige, maar vooral ook toegankelijke, meedenkende en attente apotheker
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door Linda Schulte*

related partner content for mobile comes here

 

De apotheekbranche staat momenteel behoorlijk onder druk. Apothekers moeten namelijk kosten gaan berekenen aan hun klanten wanneer de medicijnen voor het eerst worden gegeven (eerste uitgifte). Een uitdaging voor de apothekers om dit goed uit te leggen aan hun klanten. Vaak gaat het mis, zo blijkt uit recente publicaties van de brancheorganisatie in de media. Maar de recente winnaars van Apotheken Regio Awards laten zien dat het ook anders kan. Zij wonnen een Service Award van hun klanten met eindcijfers tussen de 8,2 tot zelfs een 9,4. Wat deden ze anders? Linda Schulte, service activist bij Opiness legde de winnende apotheekketen in de regio Brabant langs de klantgerichtheidmeetlat.

 

+ Service Apotheek De Koning in Loon op Zand & Kaatsheuvel krijgt echte complimenten: ‘Bijzonder vriendelijk, belangstellend en klantgericht’, ‘proactief, meedenkend oplossingsgericht’, ‘zoekt zelfs dingen voor je uit als je vragen hebt’ en ‘ze zullen er alles aan doen om het ons 100 procent naar de zin te maken.’ Als je als apotheek dergelijke reacties van je klanten weet te ontvangen dan ben je wel degelijk een voorbeeld voor de branche.

+ Uit een analyse van 1.150 reviews over de winnaars kwamen drie belangrijke factoren naar boven. 31 procent van de klanten gaf in de reviews aan persoonlijke aandacht bijzonder te waarderen. Verder was het openstaan voor vragen en goede, duidelijke en vooral geduldige uitleg van belang (19 procent), maar wel zonder wachttijden. Ook werd het meedenken door de apotheek specifiek genoemd (8 procent).

+ De apotheek hecht veel waarde aan klantgerichtheid en voert continu klanttevredenheidonderzoek uit via onderzoeksbureau Tevreden. Daarnaast worden de resultaten realtime transparant op de eigen website weergegeven.

Wat kunnen andere apotheken in Nederland leren van de winnaars? Het voornaamste is dat de klant als mens behandeld wordt en als persoon wordt gezien. De klant heeft tenslotte tegenwoordig een keuze en kan gemakkelijk switchen naar een andere apotheek. Ook een apotheek moet service verlenen. De consument vandaag de dag vraagt om een kundige, maar vooral ook toegankelijke, meedenkende en attente apotheker.

Eindoordeel: 9

*) Linda Schulte van Opiness verricht maandelijks voor Tijdschift voor Marketing in overleg met de redactie een klantgerichtheidsscan van een service-organisatie. Deze scan verscheen in TvM 9 2015

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in