Keuzemoe...de intermediair wijst de weg
En wij maar denken dat met die prachtige consumentensites als Bellen.com en Kieskeurig.nl het kiezen voor consumenten veel meer tot een rationeel proces zou worden waarop marketing-push zoals reclame alsmaar minder invloed heeft. Vandaag beweeert in Trouw Theo Poiesz, hoogleraar economische psychologie aan de Universiteit van Tilburg, het tegendeel.
Het kiezen is alsmaar moeilijk geworden voor de consument, vindt Poiesz, en veroorzaakt aanmerkelijke stress. Hij geeft commentaar op onderzoek van Marketresponse waarover Molblog gisteren al berichtte:
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis"Niet alleen doordat het aanbod van producten de laatste jaren gigantisch is gestegen, ook vanwege het feit dat die producten steeds ingewikkelder in elkaar steken. Consumenten hebben geen idee meer hoe ze een mobiele telefoon of zorgverzekering moeten beoordelen. Daarbij worden hun zenuwen danig op de proef gesteld omdat het vinden van de gewenste verzekering enorm veel tijd vergt."
En dus proberen ze het aantal keuzecriteria juist weer te verminderen en/of zich open te stellen voor simpele koopstimuli volgens Poiesz, zoals daar is 'de tv-reclame'. Dat laatste moet traditionele marketeers die niets moeten hebben van al dat interactieve gedoe en crossmedia strategie als muziek in de oren klinken: je kunt gewoon weer vertellen op tv dat ze het beste af zijn met een Ford omdat die er glimmend uitziet.
Toch gelooft Poiesz dat er een oplossing is: 'tussenpartijen' zullen ons door het woud aan keuzes zullen kunnen leiden. Hij spreekt van 'synergetische marketing': Een tussenpartij maakt de keuzes voor ons, voor dingen waaraan we behoefte hebben. Daar komt de tussenpartij, hoopt Poiesz, achter dankzij een 'slimme computerzoekprogramma's, waaraan de dolgedraaide consument zijn wensen kenbaar heeft gemaakt'.
Dit lijkt me wel een aardige discussie waard in het onvolprezen Tijdschrift voor Marketing.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid