Overslaan en naar de inhoud gaan

Keuzemoe...de intermediair wijst de weg

En wij maar denken dat met die prachtige consumentensites als Bellen.com en Kieskeurig.nl het kiezen voor consumenten veel meer tot een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

En wij maar denken dat met die prachtige consumentensites als en het kiezen voor consumenten veel meer tot een rationeel proces zou worden waarop marketing-push zoals reclame alsmaar minder invloed heeft. Vandaag Theo Poiesz, hoogleraar economische psychologie aan de Universiteit van Tilburg, het tegendeel.

related partner content for mobile comes here

Het kiezen is alsmaar moeilijk geworden voor de consument, vindt Poiesz, en veroorzaakt aanmerkelijke stress. Hij geeft commentaar op onderzoek van Marketresponse waarover :

"Niet alleen doordat het aanbod van producten de laatste jaren gigantisch is gestegen, ook vanwege het feit dat die producten steeds ingewikkelder in elkaar steken. Consumenten hebben geen idee meer hoe ze een mobiele telefoon of zorgverzekering moeten beoordelen. Daarbij worden hun zenuwen danig op de proef gesteld omdat het vinden van de gewenste verzekering enorm veel tijd vergt."

En dus proberen ze het aantal keuzecriteria juist weer te verminderen en/of zich open te stellen voor simpele koopstimuli volgens Poiesz, zoals daar is 'de tv-reclame'. Dat laatste moet traditionele marketeers die niets moeten hebben van al dat interactieve gedoe en crossmedia strategie als muziek in de oren klinken: je kunt gewoon weer vertellen op tv dat ze het beste af zijn met een Ford omdat die er glimmend uitziet.

Toch gelooft Poiesz dat er een oplossing is: 'tussenpartijen' zullen ons door het woud aan keuzes zullen kunnen leiden. Hij spreekt van 'synergetische marketing': Een tussenpartij maakt de keuzes voor ons, voor dingen waaraan we behoefte hebben. Daar komt de tussenpartij, hoopt Poiesz, achter dankzij een 'slimme computerzoekprogramma's, waaraan de dolgedraaide consument zijn wensen kenbaar heeft gemaakt'.

Dit lijkt me wel een aardige discussie waard in het onvolprezen .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in