Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe je duim een advertentie kan verpesten

(Insight case): Vertaal klantgedrag naar een protocol voor advertentieopmaak (per medium).
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een woensdag even geleden was ik weer eens met de trein – geen herfstbladeren op de rails en rond 11 uur ’s ochtends, dus prima vertoeven – en dan blader je als iedereen door de Metro of glimlach je naar je mobieltje.

related partner content for mobile comes here

Terwijl je andere mensen met een grimlachje aankijkt of, nog erger, volledig negeert. Bijzonder gedrag is dat toch.

Maar goed, ik blader dus door de Metro. Van achter naar voren (ook zoiets raars). Mijn ogen flitsen over de pagina’s en dan blijft m’n blik bij een advertentie hangen. Dat is raar... Ze moeten echt wel overtuigd zijn van hun distinctive assets bij dit merk. Zoals Byron Sharp en tig jaar daarvoor al Martin Lindstrom (en mijn persoontje) prediken:

"When brand owners ask me what market research they should be doing, I always reply &;first measure your brand&;s distinctive assets... Find out what they really are and how strong they really are... Don&;t assume.&; "

Ik kijk dus nog even goed, maar zie toch echt geen merknaam. Blijkbaar zijn deze &;distinctive brand assets&; nog onvoldoende op mijn printplaat gebrand om op het merk te komen. Zie de foto hieronder.

FOTO: Duimbreed in de Weg

Was dit nu Telfort of Tele2? Er is zo enorm veel keus in telecomland, dat ik het soms ook niet meer weet. Beide hebben in mijn hoofd blauw als signaalkleur in hun communicatie. Aha, ik zie met mijn multifocale glazen het Telfort-logootje geprint op het T-shirt van de telecommedewerker. Een leuke poging, maar te klein om op te vallen.

Dan sla ik de pagina om. Hierdoor moet mijn duim het papier even loslaten en dan zie ik het pas. De branding zat de hele tijd verstopt... ONDER MIJN DUIM! Die lag dus letterlijk een duimbreed in de weg.

 

Foto: Merk wel zichtbaar

Dit is natuurlijk niet de eerste en ook zeker niet de laatste (digitale) advertentie, die dit overkomt. Maar het blijft toch zonde van de bijna 14.000 euro, die deze advertentie kost.

Ik twijfelde toch even of ik hier wel een blog aan moest wijden. Dit is toch bijna randvoorwaardelijk? Na overleg met een paar mensen was de conclusie: Randvoorwaardelijk, maar toch graag bloggen - ze komen het nog te vaak tegen.

Learnings

Uiteraard is dit een goede wake-up call voor de adverteerder: observeer hoe je klant met het medium, waarin je wilt adverteren omgaat (in dit geval in de trein/op het perron met weinig ruimte).

De kleinste details bepalen of hij effectief wordt of niet. En vertaal dit structureel naar een advertentie-protocol/checklist. Uiteraard per medium. Zo zorg je ervoor dat je niet nogmaals deze fout begaat. Maar ook voor de aanbieder van advertentieruimte kan een check op binnenkomende advertenties geen kwaad. Op welke positie is ingekocht? Komt de advertentie dan tot zijn recht? Een mooie extra service om de adverteerder zijn verwachtingen te overtreffen, lijkt me zo.  

Mobile Advertising

Bij mobile advertising gelden dezelfde principes, maar let daarbij ook goed op bij ‘de duimzone’. Afhankelijk van je communicatiedoelstelling wil je juist wel of niet compleet in het centrum van het groene gebied (clickrate versus awareness). Zeker nu de nieuwerwetse koelkast (ik doel hier op de populariteit van de iPhone 6/Plus) terug is van weggeweest.

Foto: In the Zone

Thumbs Up

Dat men binnen KPN echt wel weet hoe het hoort, toonde de onderstaande advertentie van Ben aan in dezelfde Metro. Deze krijgt van mij een ‘Thumbs Up’!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in