Overslaan en naar de inhoud gaan

Het merk in alle communicatie

Het Ikea merk moedigt ons aan ons leven zelf vorm te geven. 'Design your own life'. Met hun huidige campagne, hebben ze het wat mij betreft…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Ikea merk moedigt ons aan ons leven zelf vorm te geven. 'Design your own life'. Met hun huidige campagne, hebben ze het wat mij betreft briljant relevant gemaakt. In commercials worden we op het idee gebracht onze woonkamer eens anders in te richten. Op worden we daarmee geholpen.

related partner content for mobile comes here

Een goed voorbeeld van hoe het merk integraal door kan werken over diverse media. Helaas is het meestal anders.

Het gebrek aan consequente communicatie wordt vaak veroorzaakt doordat er op marketingafdelingen een Chinese muur lijkt te staan tussen communicatie voor het corporate brand en communicatie voor producten.

Radiocommercials om een productvariant te pushen en prijspromoties in de winkel staan bijvoorbeeld vaak geheel los van het merk. Ook folders en websites met productbeschrijvingen staan zelden onder invloed van het merk.
Het vermelden van de pay-off en het plaatsen van een willekeurige foto van de corporate campagne zijn vaak de enige sporen van het merk.

Zou bij alle communicatie het merk als kompas gebruikt worden, dan versterkt dat de door het merk bedoelde beleving van een product.

Neem de nu populaire hypotheekvormen die je 'gemakkelijk tussentijds kunt aanpassen'. Iedere grote bank heeft inmiddels een dergelijk product en iedereen promoot het op ongeveer dezelfde wijze. Maar een bank met een merk dat staat voor ambitie zou het kunnen ophangen aan het feit dat mensen die ambitieus in het leven staan onderweg van gedachten willen kunnen veranderen over de inrichting van hun levensdoelen. Een bank die zich daarentegen veel meer positioneert op zekerheid haakt in op het feit dat er in het leven altijd onverwachte dingen kunnen gebeuren.

Door in de communicatie over producten de positionering van het merk te integreren, verkoop je niet alleen producten, maar bouw je ook aan je merk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in