Overslaan en naar de inhoud gaan

Google bedreigt mediabureaus

Google wil ook een positie verwerven in de bemiddeling en plaatsing van reclame voor televisie. Dat is een 'enorme onderneming', liet…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Google wil ook een positie verwerven in de bemiddeling en plaatsing van reclame voor televisie. Dat is een 'enorme onderneming', liet bestuursvoorzitter Eric Schmidt weten bij de bekendmaking van de die nog veel beter waren dan van Yahoo waarover we .

related partner content for mobile comes here

Google is daarmee niet enkel, net als Yahoo, een flinke bedreiging voor traditionele media in directe zin (zoals ook , maar ook voor de mediabureaus. Immers, Google werpt zich al op als intermediair voor advertentieplaatsing in tijdschriften en doet straks alle media.

Google wil met de uitbreiding naar andere media van haar dienst om contextgerelateerde reclame te plaatsen flink uitbreiden. De vraag is of Google een poot tussen de deur krijgt bij de huidige vormen van televisie. Ik denk van niet, daar analoge tv directe plaatsing nauwelijks kent. Maar dat is een ander verhaal voor digitale televisie, zeker als die via internet wordt gedistribueerd als IP-TV.

Google kan in dat geval reclame 'injecteren' in de daartoe beschikbare ruimte voorafgaand of onder de tv-programma's. Daar moet nog een enorm systeem voor worden gebouwd, bijvoorbeeld om de inhoud van programma's te benoemen, zo veel mogelijk automatisch.

Overigens zei Google dat de Adwords haar een gemiddelde commissie opleverde van 21 procent. Het is te hopen dat meer partijen, behalve Overture van Yahoo, dit kunstje uitgebreid en goed leren zodat er druk komt op de marges.. Dat is goed voor de markt en voor marketeers. De macht van Google mag niet te groot worden. Of is dat geen bedreiging?

Overigens steeg in het afgelopen kwartaal de omzet van Google in reclame bij de eigen zoekdiensten met 20 procent, en de Adwords dienst bleef daarbij achter met 7 procent toename. Overigens gaat Google ook met 'eigen sites' het tv-landschap in, maar dan in de vorm van elektronische programmagidsen. Dat is de die ook die markt op wil.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in