Een dagje uit met Clansman


Vincent Heidinga sprak dinsdag tijdens de Kwantiem bijeenkomst in Haarlem over zijn nieuwste format voor online leadgeneratie: de "Dagje uit quiz". Heidinga, met zijn bedrijf Clansman goed voor een 7e plek in de Deloitte Fast50, behaalde met dit format binnen een jaar een omzet van een slordige 7 ton. Na zijn presentatie stelde ik hem een vragen om het geheim van zijn succes te ontdekken.
Hoe zijn jullie op het idee van deze campagne gekomen?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVincent: Een van onze medewerkers kwam begin 2010 tijdens zijn vakantie op het idee om de te winnen prijzen nog beter aan te laten sluiten bij de behoefte van de consument. Vaak kun je met bijvoorbeeld een prijsvraag een grote prijs winnen zoals een iPad of Nintendo Wii. Maar als mensen op het moment van het zien van de campagne uiting op zoek zijn naar iets anders, wordt er niet geklikt en dus ook niet deelgenomen. Dit relevantie aspect wilden we gaan gebruiken voor onze campagnes en aangezien we net bezig waren met de uitbouw van websites in het dagje uit segment, hebben we een en ander gecombineerd tot de 'Dagje uit quiz'.
Wat maakt deze campagne zo bijzonder?
Vincent: We hebben in een half jaar tijd 500.000 unieke double opt-in Nederlandse nieuwsbrief registraties geworven. We hebben het idee dat dit de grootste wervingscampagne van 2010 in Nederland is. Door bezoekers relevante prijzen te laten winnen en door diverse optimalisaties hebben we een zeer hoge conversie van klik naar deelnemer van soms wel 60% weten te halen.
Wat is de rol van content binnen deze campagne?
Vincent: Voor de promotie van deze campagne hebben we vooral gebruik gemaakt van onze website www.uitmetkorting.nl. Jaarlijks gebruiken zo'n 2 miljoen mensen deze website om op zoek te gaan naar de beste aanbiedingen voor dagjes uit zoals pretparken, dierentuinen, musicals, etc. De website bevat enkele duizenden content pagina's over al deze recreatie mogelijkheden. Zodra mensen bijvoorbeeld de Dolfinarium pagina bezochten, gaven we hen de mogelijkheid om via de 'Dagje uit quiz' gratis kaartjes te laten winnen voor het Dolfinarium. Door koppeling van tekst en plaatjes vanaf de website naar de campagneuiting, die hiermee dus afhankelijk van de ingang van de bezoeker automatisch werd aangepast, werd de relevantie van de landingspagina voor de bezoeker sterk verhoogd.
Wat was het lastigste onderdeel van de campagne?
Vincent: Al vrij snel bleek dat dit een grote campagne zou gaan worden. Het vinden van grote adverteerders die net als wij geloven in email marketing en veel emailadressen op een legale en vriendelijke manier willen werven is soms lastig. Gelukkig weten steeds meer grote merken ons te vinden en hebben we Emesa, bekend van o.a. vakantieveilingen.nl, met deze campagne aan een enorme uitbreiding van hun database kunnen helpen.
Wil je iets zeggen over resultaten van de campagne?
Vincent: Op dit moment staat de teller van het aantal deelnemers rond de 500.000 deelnemers. 31% hiervan is man en 69% hiervan is vrouw. Slechts 4% van de deelnemers is jonger dan 18 jaar. 82% van de deelnemers is 18 tot 50 jaar. Dit is precies de doelgroep waarop we focussen voor onze adverteerders zoals Emesa, Thomas Cook en Pathe. Geïnteresseerden kunnen hier een pdf downloaden met meer resultaten.
Wat kunnen anderen van hiervan leren?
Vincent: Waar anderen soms 'bakken met geld weg' weggooien om zeer mooie creatieve uitingen te maken, investeren wij het geld van de klant liever in campagnes die goed werken. Wij nemen de rol van reclamebureau, mediabureau en zelfs de technische uitvoering en promotie volledig op ons, maar klanten betalen alleen voor het behaalde resultaat. Vaak gehoorde reacties van onze klanten zijn dat anderen vooral van deze werkwijze nog veel kunnen leren.
Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?
Vincent: Clansman helpt adverteerders bij hun doelstellingen en rekent dit 100% performance based af. Dit doen we vooral via email marketing met onze 1,5 miljoen leden en vanaf onze websites met miljoenen bezoekers. De komende tijd zullen we verder uitbreiden via Social Media. Ook zijn we bezig met het leggen van de basis om onze activiteiten uit te breiden naar het buitenland. We beginnen in Duitsland om ervaring op te doen. daarna willen we verder uitbreiden in Europa.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid