Overslaan en naar de inhoud gaan

Digitale zenders bereiken 27 procent van de bevolking

Digitale tv-zenders bereiken per week gemiddeld 14,5 procent van de Nederlandse bevolking van zes jaar en ouder. In huishoudens die…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Over een periode van vier weken bedraagt het bereik 27,4 procent van de Nederlandse bevolking en 48,5 procent van de huishoudens die over digitale ontvangst beschikken.

related partner content for mobile comes here

Dat blijkt uit een pilot die de (SKO) uitvoerde in de weken 6 tot en met 9 van 2009 om het bereik te meten van digitale televisiezenders. Vanaf april publiceert SKO de resultaten elke maand. Uit de eerste cijfers blijkt verder dat Humor tv met 6,2 procent het grootste gemiddelde weekbereik heeft, gevolgd door 101TV (5,5 procent) en Discovery Science (4,7 procent). Deze cijfers betreffen gezinnen die digitale tv hebben.

SKO-directeur Bas de Vos: ‘De resultaten van de pilot hebben uitgewezen dat digitale kanalen steeds belangrijker worden in het Nederlandse televisielandschap. Het doet ons daarom deugd dat we nu uitspraken kunnen doen over het bereik ervan. De pilot stelde ons in staat om technische en methodologische zaken te ontwikkelen, waarmee het digitale platform op een betrouwbare manier wordt betrokken bij het kijkonderzoek.’

Intomart GfK gebruikt de Enhanced Audio Matching-techniek om het aantal kijkers van de kanalen te meten. Naast deze technische meting ontwikkelde SKO een statistische maat om de betrouwbaarheid van de kijkcijfers vast te stellen. SKO bericht standaard alleen over het gemiddelde aantal kijkers (uitgedrukt in % en in '000). In het geval van de digitale kanalen zal SKO echter alleen rapporteren over het cumulatieve bereik per week of maand. Dit is een voorwaarde om betrouwbare resultaten te kunnen rapporteren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in