Consument lijdt onder informatie-overkill
Zijn mobieltjes nu wel of niet schadelijk voor de gezondheid van jonge kinderen? En moeten we echt minder melkproducten eten (want te vet), of krijgen we dan juist weer osteoporose (door kalkgebrek)? Ziedaar een paar van de dilemma’s van de hedendaagse consument, die voortdurend wordt gebombardeerd door weer nieuwe uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek.
Marketeers spelen als het zo uitkomt maar al te graag in op de angst van mensen, maar negeren aan de andere kant ook met groot gemak de eventuele gezondheidsrisico’s van de producten waarvoor ze een campagne ontwerpen. En dat maakt de verwarring natuurlijk alleen maar groter. Het eind van het liedje zou kunnen zijn dat de geplaagde koper uit de overkill aan informatie alleen nog maar datgene pikt wat hem of haar welgevallig is. Echt nuttige onderzoeksgegevens en gefundeerde waarschuwingen worden dan bewust over het hoofd gezien of op zijn minst snel weer vergeten. Het zou al helpen als bedrijven zich meer bewust zijn van hun verantwoordelijkheid jegens de consument (en daar ook naar handelen in hun reclamecampagnes).
Bron: Marketing Week
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid