Overslaan en naar de inhoud gaan

Chinese telefoonfabrikanten veroveren de markt… En dat is alleen maar goed!

[door gastblogger Gijs Ettes] Chinese telefoonmakers zijn sterk in opkomst, en niet alleen in eigen land.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoewel we regelmatig berichten horen over smartphones van het merk Xiaomi die honderdduizenden keren over de toonbank gaan in slechts een aantal minuten, zijn er ook steeds meer Chinese telefoonmakers die verder kijken dan de eigen landsgrens. Maar er zijn nog meer redenen waarom Chinese fabrikanten de smartphonemarkt veroveren…

related partner content for mobile comes here

In Nederland wordt de naam Huawei (spreek uit: ‘hu-wa-wei’) steeds meer gemeengoed, wat vooral te danken is aan een uitgebreide mediacampagne en een charmeoffensief dat begin dit jaar werd gestart. Het Chinese bedrijf, dat naast telefoons en tablets ook bijvoorbeeld netwerkapparatuur maakt, zag zijn aandeel op de globale smartphonemarkt het afgelopen kwartaal met ruim 95 procent stijgen. Hetzelfde geldt voor Lenovo (+39 procent). We mogen het bedrijf in ons land vooral kennen van laptops en computerhardware, maar Lenovo heeft - mede dankzij de overname van Motorola – een steeds grotere vinger in de pap op de smartphonemarkt.

Onder druk
Huawei en Lenovo zijn waarschijnlijk de beste voorbeelden van Chinese fabrikanten die het bekende namen als Samsung, Apple en LG (en in mindere mate Sony en HTC) ontzettend lastig maken. De koppositie van Samsung op de smartphonemarkt staat zelfs onder druk als gevolg van al die Chinese bemoeienis; het bedrijf zag zijn marktaandeel het afgelopen kwartaal voor het eerst sinds tijden licht dalen.

Die daling heeft deels te maken met het feit dat steeds meer Chinese bedrijven ervoor kiezen om ook in westerse landen actief te worden. Een logische stap, aangezien de Chinese markt steeds meer verzadigd raakt. Ze onderscheiden zich echter niet met gigantische marketingcampagnes en dure, blitse toestellen, maar juist door bescheiden budgettelefoons uit te brengen die op Android draaien en veel waar voor hun geld bieden. “Wij bieden de klant innovatie voor minder geld”, aldus Marc van den Helder van Huawei. “Met 3 jaar garantie en gunstige voorwaarden proberen we bovendien een vertrouwensband met de klant op te bouwen." Het heeft wel wat weg van de manier waarop grijze muis Kia enkele jaren geleden aan zijn opmars begon.

 

Concurrentie
De concurrentie op het gebied van budgetsmartphones is echter groot: heb je rond de 100 euro te besteden, dan is er aanzienlijk meer keuze dan een aantal jaar geleden. Bovendien zijn smartphones ook voor consumenten in opkomende markten als India en Brazilië betaalbaar geworden en daar wil elke fabrikant een graantje van meepikken.

Veel Chinese telefoonmakers kijken daarom verder dan de onderkant van de markt,  door naast budgetmodellen ook relatief high-end telefoons aan te bieden voor een fractie van de prijs van een Galaxy S5 of iPhone 5S. Dit is mogelijk omdat de bedrijven een kleinere marge pakken en minder afhankelijk zijn van derde partijen voor de productie van hardware. Van den Helder: “Onze toestellen bevatten veelal eigen technologie; de chipset maken we bijvoorbeeld zelf.” Huawei kan (nog) niet de hoofdprijs voor zijn producten vragen, maar hoeft dat dus ook niet.

Profijt
Een reden die tot slot bijdraagt aan de toenemende populariteit  van Chinese telefoons is de kwaliteit. Android is als platform volwassener en herkenbaarder geworden en de manier waarop Chinezen het besturingssysteem implementeren, is verbeterd. Je zult weinig gekke vertalingen of onbegrijpelijke apps aantreffen en qua prestaties doen de telefoons nauwelijks meer onder.

Daarmee zijn ze een aantrekkelijk alternatief geworden voor de dure Galaxy’s en iPhones van deze wereld. Het dwingt de grote spelers in de markt om (sneller) te innoveren en na te denken over prijsstelling van hun producten. 

Gastblog van Gijs Ettes, senior webredacteur bij online uitgever BigSpark

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in