Chinese markt blijft lastig
Ondanks spectaculaire economische groei, export en investeringen blijft China een lastige markt voor buitenlandse bedrijven. Dat blijkt uit een onderzoek van het Center for International Business van de Tuck School of Business at Dartmouth.
In de drie jaar dat China nu bij de World Trade Organisation zit, hebben multinationals hals over kop geprobeerd de Chinese markt tot focus in hun business strategie te maken. De ondervraagde managers geven echter aan dat het behoorlijk tegenvalt.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaTweederde van de ondervraagden zegt dat China een moeilijkere markt is dan andere markten. De helft van de 59 ondervraagde bedrijven vindt dat de implementatie van de WTO richtlijnen door de Chinese regering behoorlijk slecht is uitgevoerd. Wat bijvoorbeeld nog ontbreekt is een goede bescherming van intellectueel eigendom. De regelgeving is niet open en transparant en ook zijn er geen goede juridische processen om zakelijke conflicten op een onpartijdige manier op te lossen.
Meer dan de helt van de ondervraagde bedrijven (58%) heeft wel eens te maken gehad met wanbetalers. Aan het onderzoek deden 112 managers van Amerikaanse, Britse en Japanse bedrijven mee die zaken doen in China.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid