Overslaan en naar de inhoud gaan

Aan social mediaonderzoek hebben we (n)iets

Social media gebruikers zijn dit, social media gebruikers vinden dat, social media zorgen voor zus en social media zorgen voor zo. Je wordt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vorige week was het opnieuw raak. publiceerde een ‘grootschalig internationaal onderzoek’ naar het zakelijk gebruik van sociale media. Op Twitter vliegt binnen no-time de kop “57% van de Nederlandse bedrijven wint nieuwe klanten via sociale media” je om de oren. Interessant, maar zoals "> in een kritische blik al aantoonde is het een niet al te sterk opgezet onderzoek. Ik zou het nog scherper willen stellen: Met de uitkomsten kun je vrijwel niets. Elke eerstejaars student weet dat je zonder harde statistische resultaten uitspraken als deze niet kunt doen. Significante resultaten ontbreken en de zure conclusie is dat het puur toeval kan zijn.

related partner content for mobile comes here

Van 340 ondervraagde bedrijven wint 57% nieuwe klanten via sociale media. 194 stuks dus (!). Dat is niets, het zegt niets en we kunnen er niets mee. Next!

Ook vandaag wordt er weer druk getwitterd, want het grote “”-onderzoek is uit. , en zo wordt mij verteld. In het onderzoeksrapport wordt nauwelijks gerept over toegepaste onderzoeksmethoden en juist op dit punt kun je kritisch toetsen.

De onderzoekers beloven ons bewijs te leveren voor het feit dat online actieve personen niet sociaal geïsoleerder zijn en wel degelijk werken aan relaties. Wat vertellen de cijfers ons? 79% van de ondervraagden gebruiken wel eens een sociaal netwerk en 92% daarvan heeft een profiel op Facebook. Deze gebruikers hebben 9% meer goede relaties dan diegenen die online minder actief zijn. Daarnaast ontvangen zij veel meer sociale en emotionele support en onder andere dat dames en heren maakt ze een stuk socialer. Say what?

Ook dit is een geval van causale verbanden benoemen die er niet zijn. Voorbij gegaan wordt aan de vraag of gebruikers van Facebook sowieso niet “socialer” zijn dan anderen. Zijn deze goede relaties het gevolg van Facebook of is Facebook het gevolg van deze goede relaties? Juist dat is de hamvraag maar een antwoord volgt helaas niet.

Wat mij met name irriteert is het feit dat er nauwelijks kritisch wordt gekeken naar wat we online plaatsen. Leest men een artikel alvorens het retweet? Duiken bloggers in de materie voor zij het plaatsen? Ik heb zo m’n twijfels.

Het wordt tijd om verder te kijken dan onze neus lang is en eens kritisch te toetsen wat ons wordt voorgeschoteld. Ga voorbij aan de hype en zoek naar echte kwaliteit, dat levert ons pas echt wat op.

Yoshi Tuk / ">

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in