Aan social mediaonderzoek hebben we (n)iets
Vorige week was het opnieuw raak. Regus publiceerde een ‘grootschalig internationaal onderzoek’ naar het zakelijk gebruik van sociale media. Op Twitter vliegt binnen no-time de kop “57% van de Nederlandse bedrijven wint nieuwe klanten via sociale media” je om de oren. Interessant, maar zoals @DannyOosterveer">@DannyOosterveer in een kritische blik al aantoonde is het een niet al te sterk opgezet onderzoek. Ik zou het nog scherper willen stellen: Met de uitkomsten kun je vrijwel niets. Elke eerstejaars student weet dat je zonder harde statistische resultaten uitspraken als deze niet kunt doen. Significante resultaten ontbreken en de zure conclusie is dat het puur toeval kan zijn.
Van 340 ondervraagde bedrijven wint 57% nieuwe klanten via sociale media. 194 stuks dus (!). Dat is niets, het zegt niets en we kunnen er niets mee. Next!
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaOok vandaag wordt er weer druk getwitterd, want het grote “The Social Habit”-onderzoek is uit. Facebook is goed voor mijn sociale leven, en gebruikers zijn sociaal zo wordt mij verteld. In het onderzoeksrapport wordt nauwelijks gerept over toegepaste onderzoeksmethoden en juist op dit punt kun je kritisch toetsen.
De onderzoekers beloven ons bewijs te leveren voor het feit dat online actieve personen niet sociaal geïsoleerder zijn en wel degelijk werken aan relaties. Wat vertellen de cijfers ons? 79% van de ondervraagden gebruiken wel eens een sociaal netwerk en 92% daarvan heeft een profiel op Facebook. Deze gebruikers hebben 9% meer goede relaties dan diegenen die online minder actief zijn. Daarnaast ontvangen zij veel meer sociale en emotionele support en onder andere dat dames en heren maakt ze een stuk socialer. Say what?
Ook dit is een geval van causale verbanden benoemen die er niet zijn. Voorbij gegaan wordt aan de vraag of gebruikers van Facebook sowieso niet “socialer” zijn dan anderen. Zijn deze goede relaties het gevolg van Facebook of is Facebook het gevolg van deze goede relaties? Juist dat is de hamvraag maar een antwoord volgt helaas niet.
Wat mij met name irriteert is het feit dat er nauwelijks kritisch wordt gekeken naar wat we online plaatsen. Leest men een artikel alvorens het retweet? Duiken bloggers in de materie voor zij het plaatsen? Ik heb zo m’n twijfels.
Het wordt tijd om verder te kijken dan onze neus lang is en eens kritisch te toetsen wat ons wordt voorgeschoteld. Ga voorbij aan de hype en zoek naar echte kwaliteit, dat levert ons pas echt wat op.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid