Welke Prosumer spreekt u aan?
Stond de Prosumer voorheen nog langs de zijlijn als ‘doorgeefluik’, vandaag de dag speelt hij -mede vanwege social media- een cruciale rol in de marketing zelf.
Euro RSCG onderzoekt de Prosumer al langer, maar heeft nu meer variaties ontdekt in de manier waarop Prosumers zich uiten, wat hen motiveert en hoe zij hun invloed uitoefenen. Als we kijken naar hun social-mediagebruik, de wijze waarop ze content delen en de reden van het gebruik van social media, dan kunnen we vijf typen Prosumers identificeren:
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta- Utilitarians
Utilitarians zijn de natuurlijke bondgenoten van merken die mooie deals bieden.
- Entertainers
Merken die erin slagen de fantasie van Entertainers te prikkelen, krijgen daar veel voor terug.
- Advocates
Advocates willen dat het merk zich als een goede burger gedraagt en bijdraagt aan een betere wereld.
- Co-Creators
Merken kunnen de steun van Co-Creators verdienen door hen persoonlijk te benaderen en hen te helpen met anderen in contact te komen.
- Competitors
Competitors verwachten dat merken de strijd met elkaar aangaan, zoals ze dat zelf ook doen.
Al deze groepen delen dezelfde algemene Prosumer-kenmerken: ze hebben meer invloed, tonen meer engagement en zijn digitaal beter onderlegd dan de meerderheid van de consumenten.
Wat hen onderling van elkaar onderscheidt, is hun motivatie. Het is juist deze motivatie die sturend is in de manier waarop ze hun invloed uitoefenen.
Welke Prosumer de merkboodschap verspreidt en met welke motivatie hij dat doet, is van groot belang voor de marketeer anno 2011.
Lees het hele artikel in het juninummer van Tijdschrift voor Marketing, dat deze week op de mat valt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid