Overslaan en naar de inhoud gaan

Welke Prosumer spreekt u aan?

Prosumers spelen een grote rol in merkconversaties. Om ze optimaal voor u te laten buzzen, moet u weten wat hen motiveert. Euro RSCG…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Stond de Prosumer voorheen nog langs de zijlijn als ‘doorgeefluik’, vandaag de dag speelt hij -mede vanwege social media- een cruciale rol in de marketing zelf.

related partner content for mobile comes here

Euro RSCG onderzoekt de Prosumer al langer, maar heeft nu meer variaties ontdekt in de manier waarop Prosumers zich uiten, wat hen motiveert en hoe zij hun invloed uitoefenen. Als we kijken naar hun social-mediagebruik, de wijze waarop ze content delen en de reden van het gebruik van social media, dan kunnen we vijf typen Prosumers identificeren:

- Utilitarians

Utilitarians zijn de natuurlijke bondgenoten van merken die mooie deals bieden.

- Entertainers

Merken die erin slagen de fantasie van Entertainers te prikkelen, krijgen daar veel voor terug.

- Advocates

Advocates willen dat het merk zich als een goede burger gedraagt en bijdraagt aan een betere wereld.

- Co-Creators

Merken kunnen de steun van Co-Creators verdienen door hen persoonlijk te benaderen en hen te helpen met anderen in contact te komen.

- Competitors

Competitors verwachten dat merken de strijd met elkaar aangaan, zoals ze dat zelf ook doen.

Al deze groepen delen dezelfde algemene Prosumer-kenmerken: ze hebben meer invloed, tonen meer engagement en zijn digitaal beter onderlegd dan de meerderheid van de consumenten.
Wat hen onderling van elkaar onderscheidt, is hun motivatie. Het is juist deze motivatie die sturend is in de manier waarop ze hun invloed uitoefenen.

Welke Prosumer de merkboodschap verspreidt en met welke motivatie hij dat doet, is van groot belang voor de marketeer anno 2011.

Lees het hele artikel in het juninummer van Tijdschrift voor Marketing, dat deze week op de mat valt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in