2000 Slecht jaar voor supermarkten
De stijging van de gemiddelde weekomzet van de supermarkten, 8,1 procent, bleef achter bij de stijging van personeelskosten. Die had te maken met verhoging van de CAO-lonen, de krapte op de arbeidsmarkt en verhoging van de servicegraad in supermarkten.
Buurtsupers
Alleen bij buurtsupers bleef de winst gelijk aan die van ’99: 2,6 procent. Voor de gemiddelde ondernemer daalde het rendement van 1,6 procent naar 0,8 procent. Sterker dan in voorgaande jaren sprak de consument zijn voorkeur uit voor grotere winkels. De omzet in kleine winkels bleef vrijwel gelijk; in de groep tussen f50.000 en f175.000 steeg die met ongeveer 4 procent en in de groep bovende f175.000 met circa 11 procent. De marges daalden overal behalve bij de buurtsupers.
Voor 2001 verwacht Deloitte & Touche herstel van de nettowinst. Er wordt een omzetstijging verwacht tussen de 8 en 10 procent. De personeelskosten stijgen verder, maar minder sterk dan in 2000. Het resultaat zal gemiddeld in 2001 minstens gelijk zijn aan dat in 1999 en dus verdubbelen ten opzichte van vorig jaar.
Vloeroppervlak
Steeds meer blijkt dat hoe groter de winkel, hoe groter de omzet en hoe groter de nettowinst. Uitzondering hierop zijn de convenience stores, die op kleine oppervlakten relatief hoge omzetten behalen. Het gemiddeld aantal openingsuren is vorig jaar weer toegenomen en bedraagt ongeveer 63 uur per week.
Ook het gemiddelde vloeroppervlak blijft stijgen naar nu 600 vierkante meter. Nieuwe supermarkten meten bijna zonder uitzondering minimaal 1000 vierkante meter. Omdat de assortimenten vooral in non-food en het aantal diensten blijven toenemen, zal de gemiddelde grootte dat waarschijnlijk ook doen.
Internet
In 2005 zal 5 procent van de levensmiddelenaankopen via internet gaan. Aangezien het gebruik van internet in de levensmiddelenhandel toeneemt, zullen supermarkten die hiervan geen gebruik maken marktaandeel verliezen, aldus Deloitte & Touche.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid