Overslaan en naar de inhoud gaan

200 uitgevers lanceren Artikelgemist.nl

Met de dienst die Profactys woensdag lanceert, kunnen artikelen worden nabesteld. Een artikel kost 1,95 euro.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In samenwerking met circa lanceert Profactys vandaag de artikelnabesteldienst artikelgemist.nl. Profactys richt zich met de dienst op zowel consumenten als klein zakelijke afnemers en zzp’ers.

related partner content for mobile comes here

De dienst artikelgemist.nl maakt het mogelijk om uit een collectie van meer dan 650 kranten, tijdschriften en vakbladen gepubliceerde artikelen terug te zoeken en tegen een vergoeding van 1,95 euro op te vragen. Veel vakbladuitgevers, uitgevers van huis-aan-huisbladen en kleinere uitgevers van tijdschriften hebben zich bij aangesloten bij het initiatief.

Profactys is een zusterbedrijf van Media Info Group, dat van oorsprong een knipseldienst is.

Profactys zegt dat artikelgemist.nl voor uitgevers een nieuw verdienmodel is om teruglopende inkomsten tegen te gaan. ‘Uitgevers kunnen met de artikelnabesteldienst lezers en abonnees op eenvoudige manier toegang geven tot gepubliceerde artikelen en daarmee extra omzet uit het hergebruik vancontent realiseren.’

Elise Oosterhof van Profactys zegt uit te gaan van het aanhaakprincipe. 'Wij richten ons niet a priori op de grote uitgevers, maar ze zijn wel van harte welkom. Uit gesprekken met grote uitgevers weet zij dat die het initiatief interessant vinden. 'Maar sommige uitgevers overwegen ook om zelf een artikeldienst te initiëren. Daarom hebben wij ook een white-labelversie van de dienst ontwikkeld.'

Profactys meldt dat het aantal deelnemende uitgevers nog wekelijks groeit. En daarmee ook het beschikbare aanbod van kranten, tijdschriften en vakbladen. De archieffunctie van artikelgemist.nl gaat terug tot 2010.

Een soortgelijke dienst - artikelen die per stuk kunnen worden afgerekend - wordt in de markt gezet door Blendle. Dat is – alvorens te lanceren – bezig met een onderzoek om vast te stellen hoe de omzet gemaximaliseerd kan worden met de verkoop van losse artikelen. Het onderzoek wordt (mede) gefinancierd door het Stimuleringsfonds voor de Pers. Blendle heeft al een aantal grote uitgevers aan zich weten te binden, zoals Sanoma, Weekbladpers en NRC Media. Maar sommige uitgevers wachten nog af. De titels van De Persgroep hebben zich nog niet verbonden aan Blendle.

Naast Blendle is er de dienst eLinea. Dat biedt de mogelijkheid voor een all you can read abonnement van 10 euro per maand. Daarnaast is het sinds kort ook mogelijk om artikelen los te kopen. eLinea heeft de grote uitgevers (nog) niet aan zich weten te binden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in