Overslaan en naar de inhoud gaan

10 Tips voor (Mobile) Marketing met QR codes

Er worden regelmatig lijstjes verspreid over wat je niet moet doen met QR codes. Ik doe het al een tijdje anders. Ik hou me vooral bezig…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het lijstje is zeker niet uitputtend, maar zeker de moeite waard om het ergens op te slaan als je effectief met de QR code aan de slag wilt.

related partner content for mobile comes here
  1. Weet voordat je begint wat een qr code is, wat ermee kan en wat de beperkingen zijn.
  2. Zorg voor krachtige content die afgestemd is voor mobiel gebruik. Content die de mobiele gebruiker inspireert en aanzet tot een vervolgactie. Waardeer de scanner met content die de gedane moeite voor het scannen tenminste compenseert.
  3. Gebruik professionele software van een betrouwbare (Nederlandse) leverancier van bijvoorbeeld om QR codes te genereren en het gebruik te monitoren. Professionele software werkt altijd, op alle platforms en biedt meestal extra functionaliteiten.
  4. Laat je adviseren door een specialist op het gebied van QR codetoepassing. Een reclame-of designbureau, uitgever, webbouwer of drukker is dat meestal niet. Dat voorkomt teleurstelling over het resultaat van een campagne en ongenoegen bij degene die de code scant.
  5. Zet de QR code in waar dat kan, maar overdrijf niet. Overdaad schaadt meestal. Door de QR code niet te gebruiken worden de voordelen van multi channel communicatie gemist.
  6. Test de qr code en de content eerst grondig op verschillende mobiele platforms en media voordat ze in de campagne of actie worden ingezet.
  7. Bepaal hoe lang een campagne met de QR code duurt. Realiseer je dat een QR code op media die voor een bepaalde tijd waarde inhoud waarde verliest. Houdt de content achter de QR code actueel. Ook als een campagne achter de rug is.
  8. In lijstjes zoals deze wordt meestal afgeraden om een QR code te gebruiken in beeldschermmedia. Dat is slechts gedeeltelijk waar. Exposure van een QR code op beeldschermen kan bijzonder aantrekkelijk zijn bij actiereclame’s of promoties. Bovendien is Google gek op QR codes en verhogen de rating.
  9. QR codes kunnen een uiting soms verstoren. Het is in voorkomend geval te overwegen de campagne te ondersteunen met Augmented Reality. Hoewel er veel overeenkomsten zijn tussen de QR code en AR zijn het verschillende technieken die een andere aanpak vereisen.
  10. Omring de QR code met triggers om mensen aan te moedigen de code te scannen. Ligt een tipje van de contentsluier op waardoor men een afweging kan maken of de belofte de moeite van de scan rechtvaardigd.

Happy Scanning!

Frans Hendrikx

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in