Winkeldieven op ‘wanted’ posters
Dit blijkt uit een enquête die het weekblad Distrifood heeft gehouden onder supermarktmanagers. Van de 125 ondervraagde ondernemers en bedrijfsleiders ziet 60 procent de ‘wanted’ posters wel zitten. Bijna eenderde van de ondervraagden ziet absoluut geen heil in de posters. Een minderheid steunt het uitloven van een beloning als een recidivist door oplettend winkelend publiek in de kraag wordt gevat.
In Engeland is al een proef gestart in twee supermarkten met foto’s van winkeldieven. Klanten hebben al een aantal van de ‘wanted’-dieven aan de politie kunnen overdragen. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) begrijpt de gevoelens van de bedrijfsleiders heel goed. ‘Winkeldiefstal is een steeds groter probleem’, zegt een woordvoerster. Zij vindt dat de politie tekort schiet. ‘De dief wordt aangegeven bij de politie en enkele
Vacatures
Campagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuSenior PR & Communicatie Manager
Bobbery Amsterdammomenten later staat hij bij wijze van spreken alweer tussen de schappen te stelen.’ Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), het onafhankelijk bestuursorgaan dat toezicht houdt op het rechtmatig gebruik van persoonsgegevens, ziet de posterwens van de supermarkten echter absoluut niet zitten. ‘Dit kan leiden tot zeer ongewenste gevolgen. Mensen gaan politieagentje spelen’, aldus een woordvoerder. Als het gaat om mensen met een strafblad, mogen er helemaal geen posters komen. ‘Die gegevens mogen niet bekendgemaakt worden.’ Wat de woordvoerder van het CPB zich wel kan voorstellen is dat het personeel intern een ‘smoelenboek’ heeft, waar foto's in staan van mensen die je liever niet in de winkel hebt. ‘Maar ‘wanted’ posters: liever niet’. (Bron: ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid