Overslaan en naar de inhoud gaan

Winkeldieven op ‘wanted’ posters

Notoire winkeldieven moeten met hun hoofd op posters in de supermarkten komen. Dat vindt het merendeel van de ondernemers en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit een enquête die het weekblad Distrifood heeft gehouden onder supermarktmanagers. Van de 125 ondervraagde ondernemers en bedrijfsleiders ziet 60 procent de ‘wanted’ posters wel zitten. Bijna eenderde van de ondervraagden ziet absoluut geen heil in de posters. Een minderheid steunt het uitloven van een beloning als een recidivist door oplettend winkelend publiek in de kraag wordt gevat.

related partner content for mobile comes here

In Engeland is al een proef gestart in twee supermarkten met foto’s van winkeldieven. Klanten hebben al een aantal van de ‘wanted’-dieven aan de politie kunnen overdragen. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) begrijpt de gevoelens van de bedrijfsleiders heel goed. ‘Winkeldiefstal is een steeds groter probleem’, zegt een woordvoerster. Zij vindt dat de politie tekort schiet. ‘De dief wordt aangegeven bij de politie en enkele

momenten later staat hij bij wijze van spreken alweer tussen de schappen te stelen.’ Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), het onafhankelijk bestuursorgaan dat toezicht houdt op het rechtmatig gebruik van persoonsgegevens, ziet de posterwens van de supermarkten echter absoluut niet zitten. ‘Dit kan leiden tot zeer ongewenste gevolgen. Mensen gaan politieagentje spelen’, aldus een woordvoerder. Als het gaat om mensen met een strafblad, mogen er helemaal geen posters komen. ‘Die gegevens mogen niet bekendgemaakt worden.’ Wat de woordvoerder van het CPB zich wel kan voorstellen is dat het personeel intern een ‘smoelenboek’ heeft, waar foto's in staan van mensen die je liever niet in de winkel hebt. ‘Maar ‘wanted’ posters: liever niet’. (Bron: ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in