Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat was dat ‘Slijpsteen voor de geest’ toch geestdodend saai

‘Een weidse blik is een wijze blik.’ Wat zegt zo’n regel eigenlijk? Je kunt ‘m net zo goed omdraaien, dan is het ook waar: ‘Een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

DOOR ERWIN WIJMAN

related partner content for mobile comes here

De kopregel komt uit de campagne die ARA voor NRC Handelsblad maakte tussen 2003 en 2010. Het Rotterdamse bureau is er trots op want de weidswijze regel duikt op in de paginagrote bureauadvertentie van ARA die afgelopen dinsdag 24 juni in NRC Handelsblad prijkte.

ARA kreeg destijds als afscheidscadeau een gratis pagina en verzilverde die nu met een openbare felicitatie aan zichzelf. In de broodtekst pocht het bureau over zijn vondst voor Zwitserleven (het Zwitserlevengevoel haalde de Van Dale – maar overigens niet de Word-spellingchecker, die rekent het woord fout).

In de kop vraagt ARA de lezers of de bazen van NRC Handelsblad of ze al een beetje heimwee hebben.Ik denk niemand. Ik in ieder geval niet.

‘Slijpsteen voor de geest’ was een opmerkelijke pay-off maar de koppen die ARA erbij bedacht, zijn achteraf gezien bloedeloos saai, pretentieus, ingewikkeld en hooghartig.

Lees maar.

Hooghartig: ‘Wat u moet weten, niet wat u moet denken.’

Pretentieus: ‘Meer over belangrijke Nederlanders dan over bekende.’

Ingewikkeld: ‘Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd.’

Nog een kop: ‘Serieuzer, dus minder saai.’ Saaier dan deze kan een advertentiekop nauwelijks zijn. Elke kop komt hopeloos gedateerd en ouderwets over.

En een zinnetje als ‘Als de waarheid meandert, zullen we haar niet kanaliseren’ doet de krant juist onrecht. Als een krant vandaag de dag íets moet doen om zich staande te houden in een online-oceaan van gratis nieuws en achtergrondinformatie is het kanaliseren.

Niks slijpsteen voor de geest dus. De campagne is vlak en geestdovend.

‘De kans dat je deze krant ooit haalt, is groter als je ‘m ook leest.’ Aha, Volkert van der G., Van Persie en de Hells Angels, om maar enkelen die deze krant veel halen de laatste weken te noemen, lazen dus allemaal de NRC?

Misschien dat een zin als ‘Wordt u graag gehinderd door enige kennis?’ nog ergens een ex-hoofdredacteur of een bejaarde columnist die geniet van zijn Zwitserlevengevoel aanspreekt, maar een beetje jongere (en oudere) leest kennelijk toch ook graag over bekende Nederlanders.

Dat blijkt ook uit de oplageontwikkeling. Toen ARA begon voor NRC was de gedrukte oplage 262.000 stuks. Toen ARA afscheid nam, was die 183.000. Een daling van 30 procent. De woekerpolissen van Zwitserleven renderen nog beter.


Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in