Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat te doen als consumenten zich verzetten tegen een innovatie?

Het gebeurt vaak: er is een sterk nieuw product ontwikkeld met aantoonbare toegevoegde waarde, maar de gebruiker loopt er niet warm voor.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De niet meer weg te denken magnetron en de afwasmachine hadden het bij hun introductie moeilijk. Koken? Dat deed je op een gasfornuis. Afwassen? Met je borsteltje en teiltje. Zo was het en zo hoorde het. Ofwel: als je een nieuw product hebt dat ander gedrag van gebruikers vereist, krijg je het zwaar. Vaste gewoonten laten zich moeilijk veranderen.

related partner content for mobile comes here

Het is dan ook een hele kunst om consumentengedrag te beïnvloeden. Als gebruikers zich verzetten tegen een innovatie, is er sprake van een ‘resistente innovatie’, zeggen Rosanna Garcia, Fleura Bardhi (beiden verbonden aan de Northeastern University) en Colette Friedrich (MIT Sloan School of Management). Hoe moet een bedrijf de marketing van zulke innovaties aanpakken?

Het is onderzocht aan de hand van een case over wijnflessen met een schroefdop in plaats van de gebruikelijke kurk. Deze innovatie is resistent: we zijn er volledig aan gewend dat een fles wijn ‘nu eenmaal’ een kurk heeft en dat je hem opent met een kurkentrekker. Het gekke is dat de schroefdop-innovatie al breed geaccepteerd is in Australië en Nieuw-Zeeland maar nog totaal niet in de Verenigde Staten. Daar werkt slechts 5 procent van de wijnmakerijen met de schroefdopfles.

De Australische en Nieuw-Zeelandse wijnmakerijen blijken een andere marketingaanpak te hebben. Ze voeren zogeheten coopetition-strategieën (van co-operative competition): ze werken samen met concurrenten bij het marketen van de schroefdopfles. In de VS werken wijnmakers bij hun schroefdopmarketing alleen ‘verticaal’ samen met hun distributiekanalen. De onderzoekers concluderen: bij marketing van resistente innovaties kan het soms effectief zijn om tot op zekere hoogte samen te werken met concurrenten.

Bron: MIT Sloan Management Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in