Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat is thought leadership?

Wat is thought leadership? Hoe pak je het aan? En werkt deze strategie wel echt? DPG Grow zet het voor je op een rij.
Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Wat is thought leadership?
Wat is thought leadership?

Steeds vaker schuiven merken hun traditionele marketingstrategie aan de kant voor een thought leadership strategie. Aan de hand van deze visie positioneren  organisaties zich als autoriteit in hun specialisme. Maar wat is thought leadership precies? Hoe pak je het aan? En werkt deze strategie wel echt? DPG Grow zet het voor je op een rij.

Grote ideeën en standpunten
De definitie van thought leadership luidt:

“Het proces waarbij grote ideeën en standpunten worden ingenomen over problemen waarmee kopers worden geconfronteerd, het uiten van die ideeën in meerdere soorten content en het delen van de ideeën met prospects en klanten om hen te informeren, ze in een dialoog te betrekken en je bedrijf te positioneren als een betrouwbare bron.”

Thought leadership omvat zes verschillende dimensies die samen beschrijven waar het om gaat:

1. Grote vragen
Zorg dat je de buitenwereld goed begrijpt, aan de hand van onderwerpen die spelen bij de verschillende stakeholders. De verbinding met de wereld om de organisatie heen is essentieel om de grote vragen te kunnen stellen.

2. Grote ideeën
Grote vragen kun je alleen beantwoorden met grote ideeën. Het is belangrijk om vernieuwend, onconventioneel, origineel of op z’n minst interessant te zijn ten opzichte van wat er al beschikbaar is.

3. Standpunt innemen
Een thought leader neemt een standpunt in. Dat is een belangrijk verschil met pure expertise, waarbij je je baseert op feiten. Thought leadership is per definitie subjectief, omdat het de ideeën beschrijft die jouw merk heeft bij de grote vragen.

4. Willen veranderen
Het is voor thought leaders niet voldoende om hun ideeën te delen of de dialoog aan te gaan. Het doel is om mensen en hun gedrag te veranderen. Uiteindelijk moet de samenleving veranderen of transformeren.

5. Expertise en vertrouwen
Thought leadership is iets anders dan expertise alleen. Tegelijkertijd bestaat de basis voor de grote ideeën uit expertise en vertrouwen. Dit zijn de elementen die draagvlak creëren bij de doelgroep.

6. Doelbewuste activiteit
Thought leaders sturen aan op een proces, een platform, strategie of een mechanisme. Het doel is om zoveel mogelijk mensen tot actie aan te zetten, om samen te veranderen en te transformeren.

Bron: Forrester

Voorbeelden van thought leadership

Een goed voorbeeld van thought leadership is de Bill & Melinda Gates Foundation. Zij hebben zichzelf gepositioneerd als denkers over volksgezondheid. Hun enorme nieuwsgierigheid en heldere standpunten maakt ze voorbeelden voor velen, en een aanspreekpunt om inspiratie en informatie op te halen. De waarschuwing van Bill Gates in 2015 over een aanstaande pandemie is misschien wel het sterkste voorbeeld.

Andere voorbeelden van thought leadership zijn bijvoorbeeld Tesla en Nike. Tesla is een fabrikant van elektrische auto’s. En het merk is tegelijkertijd veel meer. Het doel is namelijk om de auto-industrie te veranderen, en daarmee de wijze te veranderen waarop we nadenken over mobiliteit in het algemeen.

Nike heeft een minder specifiek maatschappelijk thema opgepakt, maar maakt zich hard voor wat er op dat moment speelt. De inzet varieert van anti-racisme campagnes naar de missie om mensen fit te houden vanuit hoop en eenheid. Alle drie de thought leaders gelden als visionairs binnen hun branche. En als vooruitstrevend op het wereldtoneel. 

Meer van dit soort inspiratie? Kijk snel op www.dpggrow.nl en volg DPG Grow op LinkedIn!

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in