Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat is de échte waarde van een merk?

Krijg zicht op de onbewuste drijfveren of criteria die in de meeste gevallen de koopbeslissing écht sturen en de waarde van je merk…
KPMG

Wij helpen organisaties bij het ontwikkelen van een klantbedieningsstrategie en een onderscheidende klantbeleving gericht op de gewenste financiële en operationele resultaten. Dat doen we op de volgende vraagstukken: Verbeteren van klantstrategie, Verrijken van de merkstrategie, Realiseren van een gedifferentieerde klantervaring, Creëren van een optimale Marketing, Sales en Customer Service functie, Verbeteren van klantinzichten met data en analyses en Kiezen en inzetten van het juiste CRM-systeem

Wat is de echte waarde van een merk?
Wat is de echte waarde van een merk?

Een merk is een relatief ongrijpbaar begrip. Voor organisaties is het merk een identiteit die bepaalt waar ze voor staan en hoe ze zich in een categorie en in de maatschappij positioneren. Het merk heeft voor hen een financiële waarde. Bij klanten of gebruikers is een merk in essentie een keuzehulpmiddel. De associaties sturen verwachtingen en kleuren ervaringen van gebruikers op basis van percepties.

Dat het merk van invloed is op keuzes, en dus bepalend voor het succes van een organisatie, is een opvatting die breed gedeeld en bewezen is. Maar wat het gewicht is van het merk in die keuzes, is vaak moeilijker te duiden. Zo’n 95% van onze aankoopbeslissingen wordt gedreven door onbewuste, geautomatiseerde processen. Traditioneel merkonderzoek legt dat niet of beperkt bloot: Als respondenten gevraagd worden naar hun drijfveren of keuzecriteria, zijn ze slechts in staat de meer rationele of bewuste criteria te benoemen. Maar hoe krijg je meer zicht op de onbewuste drijfveren of criteria? 

Een merk meetbaar maken

Gelet op het belang, is het belangrijk om de waarde van het merk structureel te monitoren. Maar hoe meet je iets dat leeft in de hoofden van mensen en gebaseerd is op de gevoelens en (onbewuste) percepties? Hiervoor zijn diverse methodes ontwikkeld en beschikbaar. In de basis gaan ze uit van het kwantificeren van attributen of associaties zoals die gepercipieerd worden door consumenten. Deze attributen of associaties worden over het algemeen geclusterd naar drie belangrijke pijlers van wat Brand Equity wordt genoemd:

  • Relevantie. De mate waarin het merk voldoet aan de behoeften van consumenten in functionele en emotionele zin.
  • Onderscheid. De mate waarin het merk zich in de ogen van consumenten onderscheidt in de categorie of sector.
  • Bekendheid. De mate waarin het merk herkend, overwogen of gebruikt wordt door consumenten. 

Om deze drie fundamenten van het merk daadwerkelijk meetbaar te maken is onderzoek nodig. Onderzoek rondom Bekendheid is wellicht nog het meest tastbare van de drie en wordt ook breed ingezet door organisaties, vaak middels vragenlijsten. Bij Onderscheid en Relevantie wordt het al wat minder tastbaar, omdat hier de perceptie en dus het onbewuste van de klant in verweven zit. Maar ook deze twee fundamentele aspecten van het merk kunnen goed worden gemeten, met bijvoorbeeld een Implicit Association Test. 

De échte waarde van een merk

Door Relevantie-, Onderscheid- en Bekendheid-scores van het merk te onderzoeken, wordt de waarde van het merk zelf inzichtelijk gemaakt. Maar wat dan nog resteert is de vraag: hoe belangrijk is het merk dan ten opzichte van andere keuzebepalers of drijfveren (denk bijvoorbeeld aan prijs). Want dat laat uiteindelijk pas de échte waarde van het merk zien in het keuzeproces.

Een onderzoeksmethode die KPMG, in samenwerking met onderzoeksbureau Blauw, hiervoor succesvol hebben ingezet is de Conjoint Analyse. De Conjoint Analyse is een keuzetaak waarbij merk als drijfveer wordt ingezet, samen met prijs en een aantal andere belangrijke drijfveren. Op deze manier wordt er data opgehaald over voorkeuren van consumenten en wordt inzicht verkregen in wat de onderbewuste voorkeuren bij consumenten zijn, hoe prijsgevoelig een consument is en wat het gewicht van het merk is in het keuzeproces ten opzichte van de andere drijfveren. Met deze methode kan de Brand Equity in harde euro’s worden uitgedrukt en dus de financiële waarde van een merk aantonen. 

Ook benieuwd naar een objectieve analyse van jouw organisatie? Start met de Customer Maturity Diagnostic van KPMG en zet de eerste stap naar een klantgerichte organisatie. Deze assessment tool helpt inzicht te krijgen in het huidige en geambieerde volwassenheidsniveau van de frontofficefuncties van jouw organisatie, zijnde Marketing, Sales, Customer Service, Customer Experience (CX) en Customer Relationship Management (CRM).

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

KPMG

Wij helpen organisaties bij het ontwikkelen van een klantbedieningsstrategie en een onderscheidende klantbeleving gericht op de gewenste financiële en operationele resultaten. Dat doen we op de volgende vraagstukken: Verbeteren van klantstrategie, Verrijken van de merkstrategie, Realiseren van een gedifferentieerde klantervaring, Creëren van een optimale Marketing, Sales en Customer Service functie, Verbeteren van klantinzichten met data en analyses en Kiezen en inzetten van het juiste CRM-systeem

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in