Overslaan en naar de inhoud gaan

Third Life

Er was eens? First Life. Ook wel de "echte" wereld genoemd. Een wereld, bevolkt door fysiek tastbare mensen, bedrijven en producten. Een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Toen kwam er Second Life. Een virtuele wereld waarin mensen niet fysiek aanwezig zijn en zich voor (kunnen) doen als een ander persoon. Een alter ego. Een avatar. Ook bedrijven zijn hierin virtueel aanwezig maar gedragen zich, in tegenstelling tot mensen, net als in First Life. Openen filialen, bemannen deze met virtueel winkel- en servicepersoneel, en promoten hun merken en producten zoals zij dat ook in First Life doen.

related partner content for mobile comes here

Meer dan 70% van de inwoners van Second Life waardeert dit niet, zo blijkt uit een onderzoek van . Ook qua marketingeffectiviteit is aanwezigheid binnen Second Life geen logische stap; de community van bijvoorbeeld het multiplayer online role-playing game World of Warcraft is met 7,5 miljoen betalende leden bijna 200 maal groter dan Second Life. Aanwezigheid hier zou veel meer voor de hand liggen. Aanwezigheid van bedrijven binnen een community als die van World of Warcraft zou echter veel meer vereisen van de fantasie van bedrijven en hun marketeers. De World of Warcraft wereld lijkt in weinig op Second Life en in bijna niets op First Life.

Vormen communities als die van World of Warcraft de opmaat naar een Third Life? Een wereld waarin mensen, bedrijven, merken en producten niet gehinderd worden door hun fysieke manifestaties of de virtuele beperkingen die zij hierop baseren en zichzelf bewust of onbewust opleggen? Waarin alleen de grenzen van de fantasie van consumenten en marketeers bedrijven hindert merken te positioneren en te beleven? Waarin slogans en brand statements als "Making more possible" zonder beperkingen waargemaakt kunnen worden?

Misschien. Maar voordat het zover is moet de mindset in de hoofden van marketeers wijzigen. Kopieergedrag en virtueel product placement moeten plaats maken voor het vertalen van brand values naar virtuele werelden. 7,5 miljoen World of Warcraft bewoners maken al deel uit van een Third Life, nu de bedrijven nog.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in