
The Body Shop mag het woord ritual niet meer gebruiken voor haar Spa of the World-productlijnen. Dat heeft het Gerechsthof Den Haag besloten in een hoger-beroepzaak. Rituals stelt terecht The Body Shop inbreuk heeft gemaakt op zijn merkrecht.
De zaak handelde om de huidverzorgingslijn Spa of the World, die de Body Shop in 2015 introduceerde. De producten verschenen in vier categorieën, Relaxing Ritual, Revitalising Ritual, Blissful Ritual en Firming Ritual.
Vacatures
Communicatiemedewerker
AVROTROSOnline Advertising Consultant (NL)
VONQOnline communicatieadviseur
Nationale OmbudsmanRituals maakte bezwaar tegen het gebruik van het woord 'ritual' omdat dit verwarring zou oproepen en een inbreuk zou zijn op zijn merk. The Body Shop bestreed dit omdat het woord 'ritual' hier zuiver het product zou beschrijven.
Geen schadevergoeding
De zaak werd door Rituals aan de rechter voorgelegd, die het cosmeticamerk in 2022 in het gelijk stelde. The Body Shop mocht het woord Ritual niet meer gebruiken voor zijn productlijnen.
Een schadevergoeding kende de rechtbank echter niet toe, omdat Rituals niet duidelijk had gemaakt welke schade The Body Shop concreet had toegebracht aan de reputatie van Rituals en de exclusiviteit van de Rituals- merken.
Tweede kans
Rituals krijg nu de kans alsnog schade te eisen. The Body Shop besloot namelijk in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak, begin deze maand deed het Gerechtshof Den Haag daarin uitspraak. Opnieuw was het oordeel die dat The Body Shop het woord 'ritual' niet mag gebruiken omdat het daarmee inbreuk doet op het merkrecht van Rituals.
The Body Shop is bovendien dubbel de klos, want het Gerechtshof oordeelde ook dat Rituals nu wel een vergoeding van alle schade die het heeft geleden kan eisen. Rituals kan die in een afzonderlijke procedure vorderen bij The Body Shop.
Of het zover komt is overigens nog maar de vraag. Het gaat namelijk niet goed met The Body Shop. In het Verenigd Koninkrijk en Duitsland heeft het bedrijf al faillissement aangevraagd. Ook in Nederland dreigt het kopje onder te gaan.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonneeGoedemorgen Jasper,
Zou Rituals het merk The Body Shop niet willen overnemen? Een iconisch merk, een mooie vergoeding en een geluk voor merkliefhebbers.
Dat zou in ieder geval voorkomen dat Rituals nog achter zijn schadevergoeding aanmoet, mochten ze die willen opeisen. Maar inderdaad, The Body Shop en Rituals liggen behoorlijk in elkaars verlengde. Ik ken de strategische groeiplannen van Rituals niet, maar het klinkt als een logische match Nieck.
Lijkt mij juist niet logisch. De merken (Rituals vs Body Shop) staan juist voor iets heel anders. Als ik een investeerder in Rituals zou zijn, zou ik me erg zorgen maken als Rituals dit zou overwegen, aangezien het suggereert dat Rituals de essentie van de Rituals experience aan het vergeten is.
Beste Lucas,
Mijn opmerking is gebaseerd op het idee dat Ritual naast haar eigen merk het merk The Body Shop revitaliseert. Rituals heeft laten zien dat het de kennis en kunde heeft om een merkwaarde te creëren en te continueren. Dankzij die eigenschap zijn zij denk ik juist in staat om het gedachtegoed van Anita Rodick op een eigentijdse manier uit te dragen.