Overslaan en naar de inhoud gaan

The Body Shop ging in hoger beroep na merkzaak Rituals en is nu dubbel de klos

Opnieuw krijgt Rituals gelijk dat zijn merkrecht werd geschonden, bovendien kan het nu alsnog schadevergoeding eisen bij The Body Shop.
Producten uit een van de 4 Ritual-categorieen van The Body Shop
Producten uit een van de 4 Ritual-categorieen van The Body Shop
Producten uit een van de 4 Ritual-categorieen van The Body Shop
Producten uit een van de 4 Ritual-categorieen van The Body Shop

De zaak handelde om de huidverzorgingslijn Spa of the World, die de Body Shop in 2015 introduceerde. De producten verschenen in vier categorieën, Relaxing Ritual, Revitalising Ritual, Blissful Ritual en Firming Ritual.

Rituals maakte bezwaar tegen het gebruik van het woord 'ritual' omdat dit verwarring zou oproepen en een inbreuk zou zijn op zijn merk. The Body Shop bestreed dit omdat het woord 'ritual' hier zuiver het product zou beschrijven.

Geen schadevergoeding

De zaak werd door Rituals aan de rechter voorgelegd, die het cosmeticamerk in 2022 in het gelijk stelde. The Body Shop mocht het woord Ritual niet meer gebruiken voor zijn productlijnen.

Een schadevergoeding kende de rechtbank echter niet toe, omdat Rituals niet duidelijk had gemaakt welke schade The Body Shop concreet had toegebracht aan de reputatie van Rituals en de exclusiviteit van de Rituals- merken.

Tweede kans

Rituals krijg nu de kans alsnog schade te eisen. The Body Shop besloot namelijk in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak, begin deze maand deed het Gerechtshof Den Haag daarin uitspraak. Opnieuw was het oordeel die dat The Body Shop het woord 'ritual' niet mag gebruiken omdat het daarmee inbreuk doet op het merkrecht van Rituals.

The Body Shop is bovendien dubbel de klos, want het Gerechtshof oordeelde ook dat Rituals nu wel een vergoeding van alle schade die het heeft geleden kan eisen. Rituals kan die in een afzonderlijke procedure vorderen bij The Body Shop.

Of het zover komt is overigens nog maar de vraag. Het gaat namelijk niet goed met The Body Shop. In het Verenigd Koninkrijk en Duitsland heeft het bedrijf al faillissement aangevraagd. Ook in Nederland dreigt het kopje onder te gaan.

Lees hier de uitspraak van het Gerechtshof Den Haag

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee
Nieck Engelhard

Goedemorgen Jasper,
Zou Rituals het merk The Body Shop niet willen overnemen? Een iconisch merk, een mooie vergoeding en een geluk voor merkliefhebbers.

Jasper Mulder

Dat zou in ieder geval voorkomen dat Rituals nog achter zijn schadevergoeding aanmoet, mochten ze die willen opeisen. Maar inderdaad, The Body Shop en Rituals liggen behoorlijk in elkaars verlengde. Ik ken de strategische groeiplannen van Rituals niet, maar het klinkt als een logische match Nieck.

Lucas van der Aart

Lijkt mij juist niet logisch. De merken (Rituals vs Body Shop) staan juist voor iets heel anders. Als ik een investeerder in Rituals zou zijn, zou ik me erg zorgen maken als Rituals dit zou overwegen, aangezien het suggereert dat Rituals de essentie van de Rituals experience aan het vergeten is.

Nieck Engelhard

Beste Lucas,
Mijn opmerking is gebaseerd op het idee dat Ritual naast haar eigen merk het merk The Body Shop revitaliseert. Rituals heeft laten zien dat het de kennis en kunde heeft om een merkwaarde te creëren en te continueren. Dankzij die eigenschap zijn zij denk ik juist in staat om het gedachtegoed van Anita Rodick op een eigentijdse manier uit te dragen.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in