Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Supernormaalnorm’ brengt Hema meer omzet

Het warenhuis keerde terug naar zijn basis, zijn handschrift: ‘supernormaal’. De omzet van Hema steeg in 2017 met 3,5 procent.
Miniatuurvoorbeeld
Hema deelt winkel in in 'werelden'
© Hema
Miniatuurvoorbeeld
Hema deelt winkel in in 'werelden'
© Hema

Hema rapporteert een stijging van de omzet van 3,5 procent tot 1,2 miljard euro. Dat is 42 miljoen euro meer dan een jaar eerder. De omzetstijging loopt parallel aan de efforts die Hema stak in het terugvinden van zichzelf. Adriana Hoppenbrouwer, cmo bij Hema, zei in een interview met Tijdschrift voor Marketing eind 2016 het warenhuis terugkeerde naar zijn basis.

related partner content for mobile comes here

Hoppenbrouwer toen: ‘Terug naar ons handschrift: “supernormaal”. Dit betekent dat we normale dingen zo goed doen dat het super is. Om dit te borgen hebben we aan de vaste waarden van design, kwaliteit en prijs drie dimensies toegevoegd die je ook zou kunnen zien als afvinklijstje van waar een goed Hema-product aan moet voldoen. Dat is één, optimistisch, want dat is helemaal Hema.

‘Twee is dat we slim moeten ontwerpen, vorm en functie moeten elkaar aanvullen. En drie is gemak. Een product dat geen gemak biedt, hoort in onze winkel niet thuis. Het fijne aan “supernormaal” is dat het een meetlat geworden is voor alles wat we doen. Ook bijvoorbeeld voor de online experience die we onze klanten willen bieden.’

Groei, maar verlies

Alle landen waar de onderneming actief is, droegen bij aan de groei. Ook als de omzet van de in 2017 nieuw geopende winkels niet wordt meegeteld, is er nog sprake van een omzetgroei, en wel met 2,1 procent. Daarbovenop komt de omzet van 25 nieuw geopende winkels.

Ondanks de omzetstijging wist Hema nog geen zwarte cijfers te schrijven. Het nettoverlies kwam uit op 30,9 miljoen euro, tegen een nettoverlies van 26,2 miljoen euro in 2016. Hema verklaart dat dat onder meer een gevolg is van eenmalige kosten. Die kosten werden gemaakt rond de herfinanciering van leningen en het verkennen van strategische opties, zoals een verkoop of beursgang.

De verkopen in Nederland groeiden met 0,8 procent, in België en Luxemburg was dat 3,6 procent. Elders in Europa ging het harder. Zo ging de omzet in Frankrijk met 20,4 procent omhoog en in Duitsland met 23,9 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in