Overslaan en naar de inhoud gaan

Strategie aan de keukentafel

Jaren geleden ontwikkelden we een huisstijl voor een van de stadsdelen van Amsterdam.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Na een lang en democratisch proces waren we eindelijk zo ver dat we konden implementeren. Over de gevelbelettering, die vijfentwintigduizend euro kostte om te produceren, werd in vijf minuten besloten. Over het format voor PowerPoint deden we nagenoeg vijf maanden.

related partner content for mobile comes here

Dit blijft een mooi voorbeeld omdat in dit voorbeeld een paar elementen samenkomen die altijd om de hoek komen kijken bij huisstijlontwikkeling. Namelijk strategie en operatie en bedrijfsbelang en persoonlijk belang.

Een gevelbelettering op een gevel is een trotse uiting van de huisstijl. Een groots gebaar. Een uiting die een toonbeeld is van de nieuwe strategische weg. Een uiting die de ambitie van de organisatie blootlegt.

En tja, PowerPointpresentaties... Medewerkers werken met PowerPointpresentaties en het is belangrijk dat die presentaties werken voor de betreffende medewerker. Dat is logisch. Tegelijkertijd is het volstrekt onlogisch dat het zo lang duurt om knopen door te hakken want je kunt die presentatie op elk gewenst moment weer aanpassen.

Dit voorbeeld bevat een wijze les. Bij huisstijlontwikkeling gaat het om strategische keuzes én om de operationele consequenties. Het gaat over visie en toekomst, maar evenzeer over praktisch gebruik in het nu. Sterker nog: de operationele consequenties en het praktisch gebruik vormen misschien wel de grootste kritische succesfactor bij de ontwikkeling van huisstijlen.

Een ander voorbeeld
Drie bestuurders van drie fuserende organisaties kiezen relatief makkelijk voor de voorgestelde strategische lijn: merkstructuur, logovoorstellen en de toepassing daarvan in middelen op hoofdlijnen. De ontwerpen blijken een krachtige tool in het bij elkaar krijgen van drie totaal verschillende culturen en visies. Eerlijk is eerlijk: een forse dosis wijsheid en een enorme bak geluk dat de ontwerpen bij alle drie de juiste snaar raken.

Bij de presentatie van de visitekaartjes van de bestuurders ontstaat wél een ferme discussie. De visitekaartjes maken namelijk kraakhelder wat de consequenties zijn van de strategische keuzes die gemaakt zijn voor de betreffende bestuurders persoonlijk. De kaartjes maken concreet voelbaar dat de bestuurders onderdeel zijn van één nieuwe organisatie en wat dat betekent voor hun vroegere autonomie.

Waarom is dit relevant? Omdat je, als je je dit realiseert, meer uit huisstijlpresentaties kunt halen. Ontwerpvoorstellen bestaan uit concrete, visuele en tastbare voorbeelden van hoe het zou kunnen of zou moeten zijn. Daar kun je over discussiëren. Nee, daarover móet je discussiëren. Zodat je een expliciete keuze maakt. Wat de exacte keuze is, is dan weer veel minder belangrijk. Maar zorg er in ieder geval voor dat je in zo’n presentatie een vergezicht laat zien én dat je het persoonlijk maakt. Abstract én concreet. Strategisch én operationeel.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in