Overslaan en naar de inhoud gaan

Staat de ‘e’ in e-business voor ‘exit’?

Als producenten via internet direct gaan verkopen aan consumenten jagen ze hun offline detailhandel tegen zich in het harnas, maar als ze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Lester Thurow (hoogleraar management en economie, MIT Sloan School of Management) haalt het voorbeeld van Compaq aan. Compaq verkoopt via offline dealers maar weet dat Dell’s built-to-order-internetverkoopmodel véél beter is. Als Compaq echter naar internet overstapt, stort de verkoop tijdelijk in en raakt Compaq 6 tot 12 maanden omzet kwijt. Dus Compaq weet waar het heen moet (naar internet), maar het is duur en moeilijk – wellicht zelfs onmogelijk – om daar te komen. In dit soort situaties is de beste strategie mogelijk de strategie die tot economische zelfmoord leidt – vasthouden aan de offline situatie komt feitelijk neer op een exitstrategie. Er wordt geëxperimenteerd met mengvormen – gecombineerde online- en offline kanalen maar daar gelooft Thurow niet in: te kwetsbaar voor kosteneffectieve pure plays. Oplossingen lijken er niet te zijn - en dat is dan ook het kenmerk van een dilemma.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: Mit Sloan Management Review<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in