Staat de ‘e’ in e-business voor ‘exit’?
Lester Thurow (hoogleraar management en economie, MIT Sloan School of Management) haalt het voorbeeld van Compaq aan. Compaq verkoopt via offline dealers maar weet dat Dell’s built-to-order-internetverkoopmodel véél beter is. Als Compaq echter naar internet overstapt, stort de verkoop tijdelijk in en raakt Compaq 6 tot 12 maanden omzet kwijt. Dus Compaq weet waar het heen moet (naar internet), maar het is duur en moeilijk – wellicht zelfs onmogelijk – om daar te komen. In dit soort situaties is de beste strategie mogelijk de strategie die tot economische zelfmoord leidt – vasthouden aan de offline situatie komt feitelijk neer op een exitstrategie. Er wordt geëxperimenteerd met mengvormen – gecombineerde online- en offline kanalen maar daar gelooft Thurow niet in: te kwetsbaar voor kosteneffectieve pure plays. Oplossingen lijken er niet te zijn - en dat is dan ook het kenmerk van een dilemma.
<#FONT SIZE=1>Bron: Mit Sloan Management Review<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid