Sp!ts-LAB: ‘de plek waar commercie, adverteerders en redactie samenkomen’


Gebrek aan innovatie, daar kun je Bart Brouwers, hoofdredacteur van Spits niet van beschuldigen. Hij denkt mee met de commerciële afdeling van zijn krant. De krant is gestart met Sp!ts-LAB , ‘de plek waar commercie, adverteerders en redactie samenkomen’ en het is speciaal voor adverteerders die op zoek zijn naar nieuwe communicatiemogelijkheden in het leven geroepen’.
Daniëlle Schouten schreef al eerder op MolBlog over ‘de glijdende schaal van sponsoring van redactionele inhoud’, naar aanleiding van een uitzending van Mediazaken over dit onderwerp. Onder andere Brouwers sprak hier over het feit dat Spits bedrijven gegarandeerde aandacht in redactionele kolommen biedt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIn het ‘lab’ worden (multimediale) concepten bedacht, ‘waarbij het belang van de klant, creativiteit en samenwerking met de Sp!tsredactie in terug zijn te vinden. Of het nu gaat om de krant (redactionele aandacht/branded content/sponsoring), online, op mobiel, tijdens events of op een infotainmentkanaal. Sp!ts-LAB gaat een stap verder dan “normaal” adverteren’, staat in het persbericht te lezen.
Bart Brouwers in het verstuurde persbericht: ‘Het is zeker in deze tijd van het allergrootste belang dat commercie en redactie op een geloofwaardige manier bij elkaar komen. Op grond van de ervaring die we hiermee al hebben, kan ik zeggen dat zowel de lezer als de adverteerder daar uiteindelijk beter van worden. Met het Sp!ts-LAB gaan we die trend verdiepen, waardoor we nog verder vooruit kunnen lopen op onze concurrenten.’
Bart Brouwers zei eerder op MolBlog in een comment: ‘In de categorie waar we het hier over hebben (“gegarandeerde aandacht”) is het juist de redactie die in control is. Er vinden gesprekken plaats met de adverteerder, de redactie heeft oor voor diens wensen en maakt een inschatting van het resultaat.
Maar vervolgens moet die adverteerder erop vertrouwen dat de redactie het verder goed afhandelt.’
In de uitzending van Mediazaken zei hij dat de redactie verantwoordelijk is voor de lezer, de commerciële afdeling voor de adverteerder.
Cees Polman, commercieel directeur Spits geeft in het bericht aan dat de concepten die kunnen worden uitgewerkt ‘vele stappen verder gaan dan plat adverteren’. Volgens hem is Spits! tevreden met het resultaat en hebben onderzoeken aangetoond dat het effect bij de lezer groot is. Want ‘de advertenties of non-spot advertorials die al zijn uitgevoerd worden als informatief ervaren’, aldus het persbericht.
Inmiddels heeft Spits een aantal van deze concepten uitgevoerd. Ik zou graag voorbeelden willen zien, resultaten. Wat is het effect? En wat vindt de lezer er werkelijk van? En wat houdt die geloofwaardige manier waar Brouwers het over heeft, precies in?
Wat schiet de lezer op met meer commercie, op de langere termijn?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid