Site blikt in keuken farmamarketing
DGV volgt met www.gezondescepsis.nl vergelijkbare initiatieven in onder meer Australië, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Op die sites, met namen als 'Healthy Skepticism' en 'NoFreeLunch', maken artsen en apothekers hun collega's bewust van de grote hoeveelheid marketingtechnieken die de farmaceutische industrie gebruikt om geneesmiddelen 'in de pen' van artsen te krijgen.
Farmaceutische bedrijven besteden gemiddeld tussen de dertig en veertig procent van hun omzet aan reclame en promotie van hun producten. Wereldwijd wordt aan marketing naar schatting zo'n 175 miljard euro uitgegeven. De bedrijfstak besteedt tweemaal zoveel geld aan marketing als aan ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen. De marketing is erop gericht artsen zo snel mogelijk en zo veel mogelijk nieuwe en duurdere middelen voor te laten schrijven, terwijl dat volgens DGV in vele gevallen medisch geen of nauwelijks meerwaarde oplevert en onnodig kostenopdrijvend werkt.
'Gezonde scepsis' wil artsen, apothekers en andere beroepsbeoefenaren ervan bewust maken hoe de beïnvloeding van hun gedrag in de praktijk plaatsvindt. Zo kunnen artsen bijvoorbeeld een meer kritische afweging maken of ze wel of niet gevolg geven aan de oproepen om meer, nieuwere of duurdere geneesmiddelen voor te schrijven. Op de website zijn links te vinden naar de internationale initiatieven en naar Nederlandse zelfregulerings- en waakhond-instanties. Verder biedt de site Nederlandse publicaties over beïnvloeding en een forum om te discussiëren over farmamarketing.
DGV wil graag dat de website in Nederland net als in andere landen gedragen gaat worden door artsen, apothekers en anderen die werken in de dagelijkse praktijk. In het voorjaar van 2006 wil DGV een bijeenkomst organiseren waarin, bij voldoende belangstelling, de website wordt 'overgedragen' aan de beroepsgroepen zelf.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid