Overslaan en naar de inhoud gaan

Samen een virtueel kind maken

Vanaf volgend jaar kan je een uitnodiging in je mailbox aantreffen: zullen we samen een virtueel kind maken? Het Amsterdamse bedrijf in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eccky heet het virtuele kindje dat het koppel gedurende 18 dagen (elke dag wordt het kind één jaar ouder) samen op moet voeden. Achttien dagen lang eten geven, laten slapen, aandacht geven tot het moment van volwassenheid. De kledingkast en de koelkast kunnen gesponsord worden: dat betekent dat er kleding van H&M en kroketten van Mora in voor kunnen komen. 'We zijn volop in onderhandeling met bedrijven, aldus directeur Bas Verhart van MediaRepublic. 'In elke levensfase van Eccky worden andere merken relevant. Nu is het de vraag of we het ene of het andere colamerk introduceren.'

related partner content for mobile comes here

Telfort sponsort de mobiele telefoon, zo veel is al zeker. Het spel, waar Media Republic een jaar lang aan heeft gewerkt, moet de Pokémon, Sponge Bob en LaraCroft worden van jongeren die dol zijn op moderne communicatiemiddelen, aldus Verhart.

Geen enkele Eccky zal straks hetzelfde zijn. Prop het vol met snoep en frisdrank en het struint de keuken af naar zoetigheid. Geef het geen of verkeerde aandacht en het wordt een schuchter of erg vervelend kind. Om het eitje uit te laten komen moeten de ouders overigens wel een bedrag tussen de een en anderhalve euro betalen. Het kind krijg net genoeg kinderbijslag om in leven te blijven, maar het wil voortdurend méér. Voor extra kleding, spel en vermaak moet worden bijbetaald. Ook wil het kind nog wel eens een sms’je sturen naar de ouders met het verzoek iets aan te schaffen of te doen. MediaRepublic denkt dat er gemiddeld nog een bedrag van een euro bijkomt- alleen goedverzorgde kinderen blijven in leven. Elke digitelg ontwikkelt zich op zo'n 160 dynamische variabelen. Via een uitzonderlijk geavanceerde 'chatbot' kent Eccky ongeveer 70.000 Nederlandse zinnetjes.

Het platform voor dit spel vormen msn-messenger, met een kleine vijf miljoen Nederlandse gebruikers, en - via alle operators - de mobiele telefoon. Van de msn-generatie (12 tot 21 jaar) zegt 11 procent voor het spel te willen betalen. De jongeren (12 t/m 13 jaar) vinden het overigens leuker dan de oudere groepen.

'En als je het gejengel van de kleine even zat bent, kun je het kind bij een ander laten logeren, wat een aardig viraal effect geeft. Je kunt het ook in een luxe hotel stoppen om het schuldgevoel af te kopen’, vertelt projectleider Yme Bosma.

Levensechte zaken, zoals de eerste menstruatie, komen gewoon aan bod, vertelt Verhart, maar racistische teksten worden bijvoorbeeld geblokkeerd. 'In testen merkten we dat vooral jongens van 18 gaan uittesten hoe extreem ze een Eccky kunnen maken. Te dik of erg vervelend wordt hij dan. In chatsessies zal nog best een discussie losbarsten over de vrijheid van meningsuiting van Eccky.'

Hoeveel spelers hij nodig heeft om geld met het spel te gaan verdienen, wil Verhart niet zeggen. Hij zegt dat de investeringen in Nederland kunnen worden terugverdiend, maar Eccky kan vrij makkelijk de grens over. Sterker nog, het kind is al druk bezig met cursussen Engels en Spaans om de rest van de wereld te veroveren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in