Overslaan en naar de inhoud gaan

Pr-leiders Oekraïne bundelen krachten tegen 'Russische propaganda'

Pr-leiders in de Oekraïne hebben het Oekraïne Crisis Media Center opgezet om gewicht te bieden tegen ‘de leugenachtige propaganda in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het is een initiatief van senior-executives van enkele toonaangevende Oekraïnse pr-bedrijven en ngo’s, waaronder Yalta European Strategy Conference, een diplomatieke organisatie die zich toelegt op de Oekraïnse kwesties.

related partner content for mobile comes here

Ivanna Klympush-Tsyntsadze, directeur van Yalta: ‘We merkten dat de Russische media continu een gerichte verkeerde interpretatie van de feiten geven. We voelden ons verplicht om te reageren op de cynische en  leugenachtige propaganda in Russische media – die ook agressieve programma’s in Oekraïne uitzenden.’

Terra incognita

Bovendien is het Oekraïne Crisis Media Center broodnodig, zegt ze, omdat de jonge Oekraïense regering ‘geen informatiebeleid’ voert. Dit in tegenstelling tot de Russische regering die een zware pr-campagne voert. Volgens Nataliya Popovych , een van de leiders van het initiatief en voorzitter van PRP Group, is de Oekraïne voor veel media en deskundigen terra incognita, terwijl Rusland sinds de Sovjet-tijden een vrij sterke stem heeft in de internationale media en bij experts .

Popovych zegt dat de crisis gemengde invloed heeft op de dagelijkse pr-praktijk in Oekraïne. Terwijl sommige bedrijven zijn hun corporate marketing-activiteiten op hold zetten, hebben andere bedrijven juist weer grote behoefte aan communicatie met het publiek om uit te leggen wat hun positie in het conflict is.

Ketchum onder vuur

Eerder al kwam de Oekraïnse vestiging van het, omdat het Ketchum-netwerk in Rusland direct adviseert aan het Kremlin en Poetin. Ketchum zei in een verklaring : ‘Ons werk blijft zich richten op het ondersteunen van de economische ontwikkeling en investeringen in het land en het bevorderen van de relatie tussen vertegenwoordigers van de Russische Federatie en de westerse media.’ Het bedrijf zei dat het de Russische Federatie niet adviseert over het buitenlands beleid , met inbegrip van de huidige situatie in Oekraïne.’

Dat is wel wat opmerkelijk, want Ketchum bemiddelde vorig jaar bij een ingezonden artikel van Poetin in de New York Times waarin die waarschuwde voor een Amerikaanse aanval op Syrië. Het lijkt zich wel degelijk te bemoeien met Ruslands buitenlandse aangelegenheden.

Op de foto: Ivanna Klympush-Tsyntsadze, directeur van Yalta

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in