Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek VU: grotere betrokkenheid dankzij screensaver

Organisaties kunnen de betrokkenheid van medewerkers vergroten door de screensaver op de computer van de werknemers te gebruiken voor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoek richt zich op het effect van een nieuw communicatiemiddel in het bedrijfsleven: de screensaver. Deze springt automatisch aan als een computer een tijdje niet wordt gebruikt. Het Nederlandse bedrijf Netpresenter heeft een programma ontwikkeld waarmee de screensavers binnen een organisatie gebruikt kunnen worden om informatie automatisch zichtbaar te maken voor medewerkers. De boodschap wordt zodoende rechtstreeks onder de aandacht van alle medewerker gebracht, zonder dat die hiervoor een handeling hoeven te verrichten. Dit in tegenstelling tot andere middelen zoals e-mail, tijdschriften of intranet, die vaak ongelezen blijven.

related partner content for mobile comes here

Betrokkenheid van een medewerker betekent dat er een psychologische link bestaat tussen de medewerker en de organisatie, waardoor de medewerker minder snel de organisatie vrijwillig zal verlaten. Het onderzoek toont onder meer aan dat ruim een kwart van het gevoel van betrokkenheid door werknemers wordt bepaald door het communicatieklimaat binnen een bedrijf.

Het onderzoek werd uitgevoerd door studenten Sociaal Culturele Wetenschappen BCO van de Vrij Universiteit Amsterdam. Medewerkers van drie multinationale ondernemingen werden uitgebreid ondervraagd over hun ervaring met de informatievoorziening binnen het bedrijf en hun betrokkenheid met de organisatie. De vragen werden toegespitst op hun ervaring met de screensaver als informatiemedium.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in