Onderzoek VU: grotere betrokkenheid dankzij screensaver
Het onderzoek richt zich op het effect van een nieuw communicatiemiddel in het bedrijfsleven: de screensaver. Deze springt automatisch aan als een computer een tijdje niet wordt gebruikt. Het Nederlandse bedrijf Netpresenter heeft een programma ontwikkeld waarmee de screensavers binnen een organisatie gebruikt kunnen worden om informatie automatisch zichtbaar te maken voor medewerkers. De boodschap wordt zodoende rechtstreeks onder de aandacht van alle medewerker gebracht, zonder dat die hiervoor een handeling hoeven te verrichten. Dit in tegenstelling tot andere middelen zoals e-mail, tijdschriften of intranet, die vaak ongelezen blijven.
Betrokkenheid van een medewerker betekent dat er een psychologische link bestaat tussen de medewerker en de organisatie, waardoor de medewerker minder snel de organisatie vrijwillig zal verlaten. Het onderzoek toont onder meer aan dat ruim een kwart van het gevoel van betrokkenheid door werknemers wordt bepaald door het communicatieklimaat binnen een bedrijf.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaHet onderzoek werd uitgevoerd door studenten Sociaal Culturele Wetenschappen BCO van de Vrij Universiteit Amsterdam. Medewerkers van drie multinationale ondernemingen werden uitgebreid ondervraagd over hun ervaring met de informatievoorziening binnen het bedrijf en hun betrokkenheid met de organisatie. De vragen werden toegespitst op hun ervaring met de screensaver als informatiemedium.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid