Overslaan en naar de inhoud gaan

Omzet reclamebranche stijgt in 2015

Dankzij omzetgroei in het vierde kwartaal sluit de branche positief af.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De omzet steeg in het vierde kwartaal met 3,5 procent. Mede hierdoor heeft de reclamebranche het jaar 2015 met een omzetstijging van 2 procent afgesloten. In het eerste half jaar van 2015 was de omzetontwikkeling nog negatief.

Dat maakt CBS bekend in de Kwartaalmonitor zakelijke dienstverlening.

Vergeleken met andere zakelijke dienstverleners was de groei van de reclamebranche wel bescheiden. De omzet van de gehele zakelijke dienstverlening steeg in het vierde kwartaal gemiddeld met 8,5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook over heel 2015 deed de zakelijke dienstverlening het als totaal met een stijging van 7,6 procent aanzienlijk beter dan de reclamebranche. CBS meldde eerder dat ook de vooruitzichten van de zakelijke dienstverleners positief zijn.

related partner content for mobile comes here

Zeven jaar omzetdaling
Voor de reclamebranche is dit de tweede opeenvolgende stijging op jaarbasis. Daarvoor daalde de omzet zeven jaar achtereen. De crisis liet zijn sporen na in de branche, die bovendien te maken heeft met verschuivingen in het medialandschap, waar traditionele uitingen via kranten en tv zijn verschoven naar mobiele en online advertenties. 

Het omzetniveau lag in 2015 nog bijna een kwart onder het niveau van 2008. De zakelijke dienstverlening als geheel daarentegen boekte in 2011 voor het eerst weer omzetgroei en overtrof het niveau van voor de crisis vorig jaar met 6 procent. 

Binnen de zakelijke dienstverlening is bijna 8 procent van de bedrijven actief in de reclamebranche. Dit zijn ruim 29 duizend bedrijven waar circa 58 duizend mensen per jaar ruim 6 miljard euro omzetten. In 2015 werden er 62 bedrijven failliet verklaard, 29 minder dan in 2014.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in