Overslaan en naar de inhoud gaan

Omroepen benadrukken zelfstandigheid in media-akkoord

De publieke omroepen formuleren gezamenlijke doelen en afspraken om samen op te trekken tegen bemoeizucht NPO.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De publieke omroepen AVROTROS, BNN-VARA, KRO-NCRV, EO, MAX, VPRO en taakomroepen NOS en NTR vragen erkenning aan voor de nieuwe concessieperiode door hun beleidsplannen in te dienen bij staatssecretaris Dekker voor de periode 2016-2020. Maar zij spraken ook een Publiek Media Akkoord af. Daarin zijn gezamenlijke doelstellingen en afspraken vastgelegd.

related partner content for mobile comes here

Het akkoord, dat uit 12 punten bestaat, ademt de zucht naar onafhankelijkheid en zelfstandigheid. In punt zes wordt bijvoorbeeld verwezen naar de discussie - of rel zelfs - aangaande &;ongecoördineerd media-aanbod&;. Vanwege dat vermeende ontbreken van coördinatie, sommeerde de NPO de VPRO ronde de kerst onder andere de app VPROTV, op internet te staken. VPRO-directeur Lennart van der Meulen zei in zijn nieuwjaarsspeech boos dat &;vrijheid van meningsuiting in dit bestel alleen lijkt te bestaan na toestemming van de NPO&;.

Punt zes luidt dan ook: &;De omroepen willen zelf toegang hebben tot alle media en platforms die relevant zijn voor het bereik van en de interactie met ons publiek, en de ruimte en financiën om voor die platforms te maken en te ontwikkelen. Alleen zo kunnen wij ons publiek volgen en vinden en relevant blijven in de informatievoorziening.&;

Het Publiek Media Akkoord is te vinden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in