Niet elke klant wil een relatie


Relatiemarketing kan bijdragen aan het succes van een bedrijf. Maar daarbij is wel zorgvuldigheid geboden. Want niet alle klanten zijn er zo blij mee als een bedrijf al te opzichtig naar hun gunst hengelt. Daar komt bij dat, net als in het gewone leven, de bereidheid tot het aangaan van intensieve relaties zijn grenzen heeft. Een mens kan nu eenmaal niet met iedereen vrienden worden. En de minder goede klanten kunnen zich achtergesteld gaan voelen.
Dus is het verstandig om bij het invoeren van een programma voor relatiemarketing niet over een nacht ijs te gaan en uiterste zorgvuldigheid te betrachten. Vaak kan de klantenkennis die al in het bedrijf aanwezig is, veel tot die zorgvuldigheid bijdragen. Klantgegevens die bekend zijn van internet, kwaliteitmanagementprogramma’s, crm en sp-acties, kunnen vooraf inzicht verschaffen in de wensen en voorkeuren van bestaande klanten. Relatiemarketing dient dan ook gecombineerd te worden met andere strategieën. Op deze manier valt veel ergernis aan klantenzijde te voorkomen. Daarbij kan het ook geen kwaad dat de uitvoerders van een relatiemarketingprogramma ervan doordrongen zijn dat hun enthousiasme niet door elke klant zal worden gedeeld.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS<#FONT SIZE=1>Bron: business horizons<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid