Overslaan en naar de inhoud gaan

Nestlé wil de grootste blijven

Door nieuwe markten aan te boren en door een fikse reorganisatie van de bedrijfscultuur wil Nestlé-baas Peter Brabeck ervoor zorgen dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van babyvoeding tot kattenvoer en van snoep tot mineraalwater, alle categorieën voedingsmiddelen zijn vertegenwoordigd in het pakket van Nestlé. Met een personeelsbestand van 230.000 mensen, zo'n 8000 verschillende merken en een jaarlijkse omzet van 55 miljard euro is de levensmiddelenmultinational onbetwist de grootste in de branche. Dat is echter een minder comfortabele positie dan het lijkt. Want de hoogste omzet hebben is iets anders dan de onbetwiste leider zijn. Daarvoor gelden andere criteria: wereldwijde aanwezigheid, producten van topkwaliteit en een perfecte merkportfolio. Bestuursvoorzitter Brabeck en de zijnen spannen zich daarvoor op verschillende manieren in. Bijvoorbeeld door overnames op terreinen die voor Nestlé van groot strategisch belang zijn, dat wil zeggen waar men de absolute toppositie kan bereiken (water, ijs en diervoe-ding) en door het verkopen of op een laag pitje zetten van marktsegmenten waar dat niet het geval is (diepvriesproducten). Verder worden de pijlen gericht op markten als Azië en Latijns Amerika, waar een snelgroeiend potentieel aan klanten is. Ook organisatorisch is er flink wat beweging. Opener en flexibeler moet het, vindt Brabeck. En, hoe kan het ook anders, ook de nieuwe economie wordt binnengehaald.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: Wirtschaftswoche, 22-3-2001<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in