Overslaan en naar de inhoud gaan

Negen kredietverstrekkers misleiden consument

Negen financiële instellingen hebben consumenten misleid met hun kredietreclames.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) na uitgebreid onderzoek naar buiten gebracht. Welke kredietverstrekkers het zijn, werd niet bekendgemaakt.

related partner content for mobile comes here

De beurstoezichthouder heeft 172 kredietreclames bekeken, waaronder commercials en advertenties van banken en autoleasebedrijven, en geconstateerd dat een derde daarvan niet in orde is.

’Reclame mag niet tot een verkeerde beslissing leiden van de consument. Hij mag verleiden, niet misleiden', zegt directielid Harman Korte van de AFM. In de reclames wordt essentiële informatie achterwege gelaten, zoals het aflosbedrag, het rentepercentage en de totale prijs van de lening.

De negen instellingen zijn op het misleidende karakter van de reclame gewezen. Acht beloofden de campagne aan te passen, de negende wenst niet te buigen voor de AFM.

De AFM kondigde in februari al aan kredietverstrekkers die zich schuldig maken aan misleidende reclame, hard aan te pakken. Op een overtreding volgt een waarschuwing. Als de instelling de reclame niet aanpast, kan een boete volgen en uiteindelijk kan de kredietverstrekker aan de schandpaal worden genageld, zei toenmalig minister Gerrit Zalm van Financiën (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in