Negen kredietverstrekkers misleiden consument
Dat heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) na uitgebreid onderzoek naar buiten gebracht. Welke kredietverstrekkers het zijn, werd niet bekendgemaakt.
De beurstoezichthouder heeft 172 kredietreclames bekeken, waaronder commercials en advertenties van banken en autoleasebedrijven, en geconstateerd dat een derde daarvan niet in orde is.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta’Reclame mag niet tot een verkeerde beslissing leiden van de consument. Hij mag verleiden, niet misleiden', zegt directielid Harman Korte van de AFM. In de reclames wordt essentiële informatie achterwege gelaten, zoals het aflosbedrag, het rentepercentage en de totale prijs van de lening.
De negen instellingen zijn op het misleidende karakter van de reclame gewezen. Acht beloofden de campagne aan te passen, de negende wenst niet te buigen voor de AFM.
De AFM kondigde in februari al aan kredietverstrekkers die zich schuldig maken aan misleidende reclame, hard aan te pakken. Op een overtreding volgt een waarschuwing. Als de instelling de reclame niet aanpast, kan een boete volgen en uiteindelijk kan de kredietverstrekker aan de schandpaal worden genageld, zei toenmalig minister Gerrit Zalm van Financiën (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid