Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse gemeenten omarmen citymarketing

Citymarketing stijgt opmerkelijk in de aandacht van bestuurders en beleidsambtenaren bij gemeenten. Er zijn ook steeds meer specialistische…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit recent onderzoek onder een brede doorsnede van Nederlandse gemeenten.
Citymarketing staat hoog op de agenda bij veel Nederlandse gemeenten. Steeds meer steden ontwikkelen beleid om gekozen doelgroepen te behouden of aan te trekken. Het werkterrein omvat meer dan alleen gemeentepromotie en heeft betrekking op het hele beleid van een gemeente. Hierbij scoren woningaanbod, infrastructuur, bedrijvigheid, recreatie, en de aantrekkelijkheid van de binnenstad het hoogst.
Driekwart van de onderzochte gemeenten beschikt inmiddels over een beleidsnota citymarketing. Eerder vooronderzoek gaf al aan dat dit een jaar geleden nog maar bij 60 procent van de gemeenten het geval was. Zo is er ook steeds vaker sprake van een specifieke afdeling of functionaris voor citymarketing binnen de gemeentelijke organisatie.

related partner content for mobile comes here

Het onderbrengen van citymarketing in een externe organisatie buiten het gemeentelijk apparaat heeft de afgelopen jaren een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Medio 2009 heeft één op de vijf Nederlandse gemeenten citymarketing ondergebracht in een organisatie buiten het stadhuis. In vijf jaar tijd is dit aantal verdubbeld.
Het snel toenemend aantal gemeentebesturen ziet grote voordelen in zo’n externe organisatie. Men noemt vooral marktgericht werken, minder last van ambtelijke bureaucratie en een groter commitment met het plaatselijk bedrijfsleven.
De externe organisaties zijn veelal stichtingen. Zij houden zich voornamelijk bezig met promotie en marketing, evenementencoördinatie en sponsorwerving.
De besteedbare budgetten voor citymarketing zijn in de regel relatief laag, zeker in vergelijking met het bedrijfsleven. Ook de beschikbare menskracht is aan de lage kant.
Het overgrote deel van de onderzochte gemeenten vindt dat ze er nog lang niet zijn. Ze achten zichzelf in het midden van een ontwikkeling naar professionele citymarketing. De behoefte aan kennisdeling en uitwisseling van ervaringen is groot.

Het onderzoek is gehouden in opdracht van adviesbureau BV De Nieuwe Aanpak. Aan het onderzoek namen 73 gemeenten deel. De resultaten zijn op 8 juni gepresenteerd tijdens het tweede Nationaal Congres Citymarketing en Evenementen in Dordrecht.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in