Overslaan en naar de inhoud gaan

Micro influencers en content; een gouden combinatie voor activatie

RET stelde IDTV de vraag of zij een jonge doelgroep tussen de 18 en 35 kon activeren voor deelname aan de Aardig Onderweg Awards.
IDTV

IDTV is een creatief content bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van verhalen en ervaringen die mensen graag delen. Zo helpt IDTV merken en organisaties om relevanter te worden bij hun doelgroep. Specialismen zijn strategie, creatie en productie van digitale producten, video, tv en events.

Winnaar Aardig Onderweg Awards
Winnaar Aardig Onderweg Awards

Dit is een prijs die de RET, Rotterdamse vervoersbedrijf, geeft aan initiatieven die de leefbaarheid van de stad Rotterdam vergroten. Het is een behoorlijke uitdaging om zo’n jonge groep te activeren om deel te nemen aan zo’n competitie. Jongeren binden zich lastiger aan grote merken en instituten.

IDTV heeft daarom gekozen voor een combinatie van social content met een paid distributiestrategie, de juiste mediapartners zoals Funx en TedX én de inzet van micro influencers. En laat influence marketing nou booming zijn, ook al is het lang niet altijd duidelijk wat er precies mee bedoeld wordt en is de inzet van ambassadeurs voor merken van alle tijden. Nieuw aan het online tijdperk is echter dat deze ambassadeurs hun eigen kanalen en bereik hebben en dat verandert het hele ‘spel’. Vaak worden influencers ingezet om een boodschap naar jongere doelgroepen te ‘pushen’. Soms met totale mismatches tussen product en doelgroep. Bij IDTV kijken we daar kritisch naar, want wat levert dat een klant eigenlijk op? Wanneer is influencemarketing wel geloofwaardig?

Nou is een inhoudelijke match altijd belangrijk, maar bij content is die match essentieel, omdat in onze optiek content iets is dat een consument actief tot zich wil nemen. De kracht van content zit ‘m in de inhoudelijke match tussen de boodschap (die de doelgroep echt moet willen zien/horen/lezen) en het commerciële doel, de bekende ‘sweetspot’ van contentmarketing.

Het is voor veel marketeers enorm zoeken (en ook voor ons bij IDTV) hoe je dit met influencers organiseert. In hoeverre laat je een influencer zelf bepalen wat past binnen hun doelgroep en hoe past de commerciële boodschap daarin? Wij kijken met trots terug op onze case, de ‘Aardig Onderweg Award’. Hiermee kunnen we namelijk aantonen dat als je influencers zorgvuldig uitzoekt, betrekt en binnen kaders ze zelf vrijheid geeft om content te maken op hun kanalen, de content effectief is. In deze case werd de content van de ‘Aardig Onderweg Award’ op de kanalen van de influencers namelijk minstens even goed bekeken als hun eigen content en converteerde de content in de meeste gevallen zelfs beter.

Uiteindelijk wisten we voor de Aardig Onderweg Awards (met minimale paid media inzet) niet alleen een bereik te creëren (2 miljoen unieke Facebook bezoeken en 600.000 views op Instagram), maar de doelgroep ook echt te activeren. Er werd maar liefst 9000 keer gestemd, ruim 80 deelnemers deden een gooi naar de prijs waarbij de gemiddelde leeftijd van de deelnemers ten opzichte van eerdere jaren met 5 jaar daalde en het aantal inzendingen in de leeftijd 19-28 met 275% steeg. We zijn er erg trots op.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

IDTV

IDTV is een creatief content bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van verhalen en ervaringen die mensen graag delen. Zo helpt IDTV merken en organisaties om relevanter te worden bij hun doelgroep. Specialismen zijn strategie, creatie en productie van digitale producten, video, tv en events.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in