Megacampagne zwerfvuil


De campagne gaat ruim 45 miljoen euro kosten en duurt tot 2006, als de convenant Verpakkingen III afloopt. Jaarlijks belandt ruim honderdduizend ton afval op en langs openbare wegen. Het kost Rijkswaterstaat elk jaar acht miljoen euro om alleen al bermafval op te ruimen. In veel natuurgebieden, waar geen reinigingsdiensten komen, moet afval gewoon wegrotten. Dat duurt bij kartonnen verpakkingen ongeveer een half jaar, bij het 'staalgedeelte' van blikjes ongeveer anderhalf jaar (het aluminium dekseltje vergaat niet) en bij frisdrankflesjes en PVC-verpakkingen ongeveer tien jaar. Piepschuimen en polystyreen verpakkingen (waarvan patatbakjes zijn gemaakt) vergaan niet. Als Nederlanders in dezelfde mate blijven weggooien, zal de hoeveelheid zwerfvuil binnen enkele jaren toenemen met zo'n 15 procent, verwacht het ministerie van VROM. De campagne wordt volgens de Volkskrant dankbaar aangegrepen door fabrikanten van verpakkingen en van verpakte producten, zoals Coca-Cola, Unilever en McDonald’s. Zij nemen de kosten van het publieksoffensief op zich, waardoor de campagne grootschalig en meerjarig kan zijn, aldus de Volkskrant.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid