Meer commerciële opzet Publieke Omroep


De raad van bestuur verwacht dat er in 2007 en 2008 64 miljoen euro meer reclamegeld binnenkomt. De omroepverenigingen en de raad vergaderen er vandaag over.
Al eerder werd duidelijk dat de drie publieke netten vanaf september 2006 een scherper profiel krijgen: Nederland A wordt een breed familienet, Nederland B heeft verdieping, educatie en cultuur als speerpunten en Nederland C wordt jong en innovatief voor 20-49 jaar. Omroepen hebben dan niet langer een vast net.
Veel omroepverenigingen vinden de voorgestelde programmering niets. De vindt dat het succes van de huidige programmering - publieksprogramma's afgewisseld met verdiepende programma's - ertoe leidt, dat veel mensen naar informatieve programma's kijken. Directielid Ad de Boer van de EO zegt dat het juist de herkenbare sfeer van een net is die kijkers trekt, en dat KRO, EO en NCRV op Nederland 1 de kijker zo'n sfeer bezorgen. BNN, met Nederland 2 als thuisnet, ziet daarentegen wel wat in het plan.
De Vara en VPRO vinden da de Publieke Omroep te veel op de commerciële doelgroep is gericht. ‘Om de Sterinkomsten te vergroten verdwijnen niet alleen de huidige zenders, waaronder het cultureel progressieve Nederland 3, maar ook een belangrijk deel van de informatieve programma’s van het derde net’, aldus een woordvoerder.
Bronnen: Telegraaf, Trouw, Mediakrant
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid