Overslaan en naar de inhoud gaan

Media hebben genoeg van paars

De paarse partijen PvdA, VVD en vooral D66 krijgen nu duidelijk minder media-aandacht dan in de verkiezingscampagne van 1998. Het CDA…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Veruit de meeste aandacht gaat naar de persoon Pim Fortuyn, waarbij zijn ´gezag` in de dagbladen gering is. Vergeleken met andere lijsttrekkers wordt hij weinig geciteerd. Het CDA van Balkenende weet, anders dan het CDA van De Hoop Scheffer, wel media-aandacht te trekken. Dit zijn enkele conclusies uit verkiezingsonderzoeken, gehouden door de Vrije Universiteit Amsterdam en Blauw Research. Het panelonderzoek vond plaats tussen 22 en 25 februari. Aan het internetonderzoek namen 923 personen deel. De hier gerapporteerde uitkomsten van het mediaonderzoek hebben vooralsnog slechts betrekking op de berichtgeving in vier landelijke dagbladen in de maanden januari en februari 2002 (week 1 tot 8).

related partner content for mobile comes here

Anno 2002 geven dagbladen geen expliciete steun meer aan een politieke partij of zuil. Bouwfraude en het heenzenden van bolletjesslikkers worden PvdA en VVD zwaar aangerekend. Opvallend is ook dat het vertrek van Fortuyn bij Leefbaar Nederland uiteindelijk minder negatief nieuws genereerde dan de bouwfraude en de bolletjeskwestie. Het panelonderzoek toont aan dat zwevende kiezers in het algemeen kiezers zijn met onvrede over het beleid van welke partij dan ook. CDA en PvdA scoren in de ogen van deze kiezers nog net voldoende. Een andere conclusie is dat de PvdA de meeste winst mag verwachten van een mobilisatie van kiezers die niet van plan zijn te gaan stemmen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in