Overslaan en naar de inhoud gaan

Luister niet naar doemdenkende retailgoeroes

Het is voor een retailer niet erg om ‘stuck-in-the-middle’ te zitten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ergens in een serieus medium – nog serieuzer dan onze vakmedia – stond afgelopen zaterdag een vilein zinnetje over retailgoeroes. Het kwam er op neer: er zijn er te veel van en, oh mijn God, wat een betweters zijn het. Zelf hebben ze vaak nog nooit in een winkel gestaan, maar ze weten precies wat er mis is met Albert Heijn, Hema, Blokker, V&D, Halfords en al die andere ketens.

related partner content for mobile comes here

Wat is er namelijk aan de hand? Al die formules zijn stuck-in-the-middle. En daar, beste ondernemer, mag u zich niet bevinden. Of u bent goedkoop, en dan echt dirt cheap (leve de naaiateliers). Of u bent gewoon hartstikke duur (hallo Marqt) met een bijpassend verhaal waarom u duur bent (‘het draait om beleving!).

Graag wil ik de stuck-in-the-middle-doemdenkers uitdagen om met scherpere analyses te komen. In heel erg veel markten is het veilige midden hartstikke lucratief. Je hoeft alleen maar naar de horeca te kijken en je weet dat het leven als sterrenkok leuk is voor de publiciteit maar niet voor je portemonnee. Het echte horecageld wordt in het midden verdiend. Grote, goedgerunde formules  

In de bankwereld is het niet anders. Het gekrab in de wereld van kleinere vermogensbeheerders aan de bovenkant en van een nieuwe, ‘dure’ bank als Knab is net zo min lucratief als de pogingen van online prijsvechters om iets uit te richten tegen de grote banken en verzekeraars. Voor wie twijfelt: de jaarrekeningen van vrijwel alle financieel dienstverleners die zich richten op de middenmoot zijn via Google te vinden.

Halfzachte, min of meer uitgewerkte retailformules in het middensegment zeggen weinig over de kansen van een formule in het midden. Het probleem van retail in vastgoed heeft in mijn beleving heel erg weinig te maken met stuck-in-the-middle. Maar alles met een grote fysieke erfenis uit het verleden.
Ingekakte formules zijn er in alle markten te vinden. Bij retail valt het nu extra op, omdat de consument is verhuisd naar de laptop en tablet, terwijl de ondernemer nog in de winkel staat te wachten. Veel klanten bedienen met een veelzijdige formule? Het kan nog best. Schrijf het midden nog niet af. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in