Overslaan en naar de inhoud gaan

Kotler: ‘Marketing wordt niet altijd goed ingezet’

Philip Kotler geeft in het meinummer van Tijdschrift voor Marketing inzichten in de marketinguitdagingen van 2009. Marketing wordt volgens…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Kotler: ‘Er zijn nog steeds te veel bedrijven die de functie van marketing te veel beperken. Marketing dient op zijn minst verantwoordelijk te zijn voor het voorbereiden van een marketingplan. En dit marketingplan moet een nuttige kijk op de markt geven. Het bedrijf moet niet de hele markt najagen, maar alleen die segmenten waar het marktaandeel kan winnen. Marketing dient het product te veranderen in een aantrekkelijk merk.

related partner content for mobile comes here

‘Marketing moet vooruitkijken naar de komende drie jaar en uitzoeken hoe de wereld er dan uitziet en wat de consumenten dan verwachten en willen. Het zal de productlijn moeten beoordelen en advies geven over welke producten moeten verdwijnen, welke de sterkste groei zullen vertonen. De beste winstmogelijkheden aangeven. Het komt erop neer dat, als het goed wordt ingezet, marketing een belangrijke bijdrage levert aan het succes van een onderneming.’

Volgens Kotler loopt marketing ook op andere gebieden niet in de pas:

- Ceo’s zetten marketeers onder druk voor accountability, zeker als het om tv-advertising gaat. Tv-advertising is nog steeds een kwestie van geloof, niet van wetenschap.

- Marketeers maken nog steeds onvoldoende gebruik van nieuwe media, zeker als het gaat om social networks, blogs en podcasts. Ook maken ze te weinig gebruik van pr en evenementen.

- Energiebesparing is een nieuwe brandingmogelijkheid. De meeste ondernemingen zijn nog niet eens begonnen om serieus na te denken over hoe ze hun leveranciers-, productie-, en distributieproces milieuvriendelijker kunnen maken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in