Overslaan en naar de inhoud gaan

Klassieke communicatiemix op de schop

Heel wat bedrijven stellen de besteding en hoogte van hun communicatiebudget ter discussie. Vooral massamediale reclame en sponsoring…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Aan de lancering van het laatste nieuwe model BMW in de VS kwam geen enkele tv-spot te pas. Het Duitse automerk hield het bij buitenreclame, internet, events en advertenties in special interest-bladen. Het is een mooi voorbeeld van een campagne die de geijkte paden heeft verlaten. Daar komen er waarschijnlijk steeds meer van, want een groeiend aantal marketingcommunicatiemanagers is bezig de verdeling van de bestaande communicatiebestedingen te heroverwegen. Bij een enquête onder Duitse communicatiemanagers gaf 60 procent van de ondervraagden aan dat men een trend ziet die weg gaat van klassieke reclamevormen. Direct marketing en pr spinnen er garen bij. Ook de uitgaven aan online communicatie zitten in de lift. Behalve de massamediale reclame zal ook sponsoring te lijden hebben van de heroriëntatie. Sportclubs en -evenementen hebben meer moeite dan voorheen om sponsors te werven. De reden ligt voor de hand: sponsoring beperkt zich meestal tot het afficheren van de naam van merk of bedrijf, en dat levert geen direct resultaat op. Van de wens van adverteerders om met de communicatie meer aantoonbaar resultaat te boeken, zullen naast de media ook de bureaus last gaan krijgen. In de VS is Nestlé al begonnen met een nieuw honoreringssysteem, dat gebaseerd is op uren en daarnaast op een bonus die gerelateerd is aan de bijdrage die de communicatie levert aan de stijging van het marktaandeel. Als dit navolging vindt, zullen ook de bureaus ongetwijfeld eerder kiezen voor resultaatgerichte communicatie, in plaats van voor glamoureuze, quasi-creatieve tv-commercials.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: Werben & Verkaufen<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in