Overslaan en naar de inhoud gaan

Kinderreclame onder vuur

Reclame voor kinderen staat de laatste tijd onder druk. Adverteerders proberen via zelfregulering het tij te keren. Maar verdere…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In België hebben de banken onlangs afgesproken geen reclame meer te maken die zich richt op kinderen onder de twaalf. Aanleiding was een campagne van Dexia waarin kinderen werden opgeroepen bij hun ouders om meer zakgeld te zeuren. Met de aanscherping van hun onderlinge gedragscode hopen de banken wettelijke restricties te voorkomen. Maar het lijkt een gevecht tegen de bierkaai. Want reclame voor kinderen ligt momenteel zeer gevoelig. Bovendien zijn er steeds weer bedrijven die ondanks alle afspraken over de schreef gaan en dat verpest het voor de rest. Zo nodigde speelgoedketen Dreamland vorig jaar alle kleuterscholen in België uit voor een bezoek aan een van de filialen. Dat viel bij de Belgische regering niet in goede aarde. Inmiddels is er volop discussie over het wel of niet toestaan van sponsoring van scholen. Een ander hot item is tv-reclame rond kinderprogramma’s. Op de Vlaamse tv mag vijf minuten voor en na een kinderprogramma geen reclame worden uitgezonden. Maar veel Belgische kinderen kijken naar het Vlaams-Nederlandse Nickelodeon, en tijdens de Nederlandse uren geldt die restrictie niet. Voor de tegenstanders van reclame voor kinderen reden te meer om te pleiten voor strengere Europese regelgeving.

related partner content for mobile comes here

Bron: Trends

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in