Kinderreclame onder vuur
In België hebben de banken onlangs afgesproken geen reclame meer te maken die zich richt op kinderen onder de twaalf. Aanleiding was een campagne van Dexia waarin kinderen werden opgeroepen bij hun ouders om meer zakgeld te zeuren. Met de aanscherping van hun onderlinge gedragscode hopen de banken wettelijke restricties te voorkomen. Maar het lijkt een gevecht tegen de bierkaai. Want reclame voor kinderen ligt momenteel zeer gevoelig. Bovendien zijn er steeds weer bedrijven die ondanks alle afspraken over de schreef gaan en dat verpest het voor de rest. Zo nodigde speelgoedketen Dreamland vorig jaar alle kleuterscholen in België uit voor een bezoek aan een van de filialen. Dat viel bij de Belgische regering niet in goede aarde. Inmiddels is er volop discussie over het wel of niet toestaan van sponsoring van scholen. Een ander hot item is tv-reclame rond kinderprogramma’s. Op de Vlaamse tv mag vijf minuten voor en na een kinderprogramma geen reclame worden uitgezonden. Maar veel Belgische kinderen kijken naar het Vlaams-Nederlandse Nickelodeon, en tijdens de Nederlandse uren geldt die restrictie niet. Voor de tegenstanders van reclame voor kinderen reden te meer om te pleiten voor strengere Europese regelgeving.
Bron: Trends
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid