Overslaan en naar de inhoud gaan

Kidsmarketing neemt grote vlucht

Marketing gericht op kinderen, ofwel kidsmarketing, heeft zich de laatste jaren in snel tempo ontwikkeld. Ook de mediabestedingen gericht…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit zei Carlos Zwikker, algemeen directeur van onderzoeksbureau IPM Kidwise tijdens het congres ‘Trends in kids- en jongerenmarketing’, dat vorige week woensdag en donderdag werd gehouden in Leiden.

related partner content for mobile comes here

In acht jaar tijd zijn in Nederland de bestedingen aan TV-reclame gericht op kinderen gegroeid van minder dan 10 miljoen gulden per jaar naar ruim 73 miljoen. Daarnaast neemt ook de mediaconsumptie van kinderen nog steeds toe. 98% van de kinderen tot 12 jaar kijkt televisie, terwijl de kijkduur is toegenomen van 120 minuten per dag in 1990 naar 163 minuten in 2000. Inmiddels is ook bijna een kwart van alle kinderen tussen de 6 en 12 jaar online.

Werden kinderen eind jaren tachtig voor het eerst schoorvoetend als doelgroep erkend en benaderd, inmiddels is er sprake van gedifferentieerde marketingstrategieën, waarin binnen de groep kids weer verschillende subdoelgroepen en leeftijden onderscheiden worden. "Kinderen worden steeds vaker als consument benaderd en behandeld. Daardoor kun je spreken van een emancipatie en acceptatie van de kinderconsument", aldus Carlos Zwikker.Uit onderzoek van IPM Kidwise blijkt verder dat kinderen op steeds jongere leeftijd als ‘ouder’ benaderd willen worden en volwassen elementen integreren in hun leven. Doordat zij opgroeien in een communicatiemaatschappij zijn kinderen goed geïnformeerd en kritischer en zelfstandiger geworden. Daardoor komen de kinder- en volwassenwereld steeds dichter bijelkaar. Zwikker waarschuwde er echter voor kids als volwassenen te gaan benaderen."Hoewel kinderen vaak kleine volwassenen lijken, zijn ze het niet. Het gaat meestal om imitiatiegedrag, oppervlakkige uiterlijkheden. Bij kinderen tot 12 jaar spelen fantasie en magisch denken nog steeds een grote rol. Marketeers moeten daar rekening meehouden en hun activiteiten afstemmen op de cognitieve ontwikkeling van deze groep."

Zie voor een uitgebreider verslag van het congres 'Trends in kids- en jongerenmarketing' onze rubriek .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in