Kidsmarketing neemt grote vlucht
Dit zei Carlos Zwikker, algemeen directeur van onderzoeksbureau IPM Kidwise tijdens het congres ‘Trends in kids- en jongerenmarketing’, dat vorige week woensdag en donderdag werd gehouden in Leiden.
In acht jaar tijd zijn in Nederland de bestedingen aan TV-reclame gericht op kinderen gegroeid van minder dan 10 miljoen gulden per jaar naar ruim 73 miljoen. Daarnaast neemt ook de mediaconsumptie van kinderen nog steeds toe. 98% van de kinderen tot 12 jaar kijkt televisie, terwijl de kijkduur is toegenomen van 120 minuten per dag in 1990 naar 163 minuten in 2000. Inmiddels is ook bijna een kwart van alle kinderen tussen de 6 en 12 jaar online.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaWerden kinderen eind jaren tachtig voor het eerst schoorvoetend als doelgroep erkend en benaderd, inmiddels is er sprake van gedifferentieerde marketingstrategieën, waarin binnen de groep kids weer verschillende subdoelgroepen en leeftijden onderscheiden worden. "Kinderen worden steeds vaker als consument benaderd en behandeld. Daardoor kun je spreken van een emancipatie en acceptatie van de kinderconsument", aldus Carlos Zwikker.Uit onderzoek van IPM Kidwise blijkt verder dat kinderen op steeds jongere leeftijd als ‘ouder’ benaderd willen worden en volwassen elementen integreren in hun leven. Doordat zij opgroeien in een communicatiemaatschappij zijn kinderen goed geïnformeerd en kritischer en zelfstandiger geworden. Daardoor komen de kinder- en volwassenwereld steeds dichter bijelkaar. Zwikker waarschuwde er echter voor kids als volwassenen te gaan benaderen."Hoewel kinderen vaak kleine volwassenen lijken, zijn ze het niet. Het gaat meestal om imitiatiegedrag, oppervlakkige uiterlijkheden. Bij kinderen tot 12 jaar spelen fantasie en magisch denken nog steeds een grote rol. Marketeers moeten daar rekening meehouden en hun activiteiten afstemmen op de cognitieve ontwikkeling van deze groep."
Zie voor een uitgebreider verslag van het congres 'Trends in kids- en jongerenmarketing' onze rubriek TvM Report.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid