Overslaan en naar de inhoud gaan

Joris van der Pol (OMS): 'We onderschatten wat de impact is van geluid op ons leven'

Wayne Parker Kent interviewde in hun podcast The Brief deze week Joris van der Pol, Algemeen Directeur OMS. Het thema: ontwikkelingen in…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Van der Pol is al geruime tijd actief in het radiovak. Hij belandde via BNR bij Radio 538 en was daar commercieel directeur. Nu is hij ruim drieënhalf jaar algemeen directeur bij OMS; de verkooporganisatie voor veel bekende radiozenders als 538, 100%NL, Sublime en de digitale zenders van OMX. Het gesprek gaat over de rol van geluid in ons dagelijks leven, hoe geluid nieuwe kansen biedt voor marketeers en de visie van Joris op de toekomst van radio. 

related partner content for mobile comes here

De kracht van geluid 


De vormen waarin audio vandaag de dag tot ons komt, zijn volgens Van der Pol enorm aan het veranderen. 'Geluid is iets dat we iedere dag om ons heen ervaren, maar we realiseren ons niet altijd wat de impact is.' 

Audio biedt volgens Van der Pol juist daarom kansen voor merken. Kansen die zich niet alleen beperken tot radiocommercials; een vorm die niet per se bekend staat om z’n originele en innovatieve karakter. Van der Pol erkent dit: 'Soms wordt er nog gedacht dat een goede radiocommercial simpelweg aan een checklist moet voldoen. Dat is gewoon niet waar. (...) Radio is veel visueler dan veel mensen denken. Met geluid neem je iemand helemaal mee in een verhaal. En daar ligt een enorme kans voor merken.'


Audio biedt volgens Van der Pol juist daarom kansen voor merken. Kansen die zich niet alleen beperken tot radiocommercials; een vorm die niet per se bekend staat om z’n originele en innovatieve karakter. Van der Pol erkent dit: 'Soms wordt er nog gedacht dat een goede radiocommercial simpelweg aan een checklist moet voldoen. Dat is gewoon niet waar. (...) Radio is veel visueler dan veel mensen denken. Met geluid neem je iemand helemaal mee in een verhaal. En daar ligt een enorme kans voor merken.'

Audio biedt volgens Van der Pol juist daarom kansen voor merken. Kansen die zich niet alleen beperken tot radiocommercials; een vorm die niet per se bekend staat om z’n originele en innovatieve karakter. Van der Pol erkent dit: 'Soms wordt er nog gedacht dat een goede radiocommercial simpelweg aan een checklist moet voldoen. Dat is gewoon niet waar. (...) Radio is veel visueler dan veel mensen denken. Met geluid neem je iemand helemaal mee in een verhaal. En daar ligt een enorme kans voor merken.'

Van der Pol denkt dat OMS merken kan helpen om betere radiocreaties te maken. 'We zijn om die reden een samenwerking gestart met Top Format. Die samenwerking heet OMS Studio; een studio die meer produceert dan alleen radiospots. We gaan veel experimenteren met audio en simpelweg betere dingen maken.'

Geluid is een perfect middel voor storytelling. Je kunt door geluid mensen meenemen in een bepaalde wereld. 

Streamingdiensten en radio naast elkaar


Over streamingdiensten zegt hij: 'Je ziet dat streamingdiensten en radio een complementair karakter hebben ten opzichte van elkaar. En volgens mij moet je daar als adverteerder gebruik van willen maken door die verschillende kanalen ook op verschillende manieren in te zetten. Maar maak ze wel allebei onderdeel van je strategie.'

Over streamingdiensten zegt hij: 'Je ziet dat streamingdiensten en radio een complementair karakter hebben ten opzichte van elkaar. En volgens mij moet je daar als adverteerder gebruik van willen maken door die verschillende kanalen ook op verschillende manieren in te zetten. Maar maak ze wel allebei onderdeel van je strategie.'

Wat is dan toch charme van lineaire radio? Van der Pol is duidelijk: 'Gemak en guidance. Jij bepaalt voor mij wat ik wil horen en ik luister ernaar; ik hoef zelf geen playlist te maken.' 

En de toekomst van audio? 'Ik denk dat er op korte termijn hybride modellen ontstaan. Diensten waarbij je de beste fragmenten van Evers hoort in combinatie met eigen muziek, bijvoorbeeld.'

Verder nog in deze aflevering


Het nieuws in The Brief gaat deze editie over een bijzondere gepersonaliseerde uitgave van het Willy Wonka-boek My Golden Ticket, in-game advertising en een opmerkelijke commercial voor ijsmerk Halo Top.

Het nieuws in The Brief gaat deze editie over een bijzondere gepersonaliseerde uitgave van het Willy Wonka-boek My Golden Ticket, in-game advertising en een opmerkelijke commercial voor ijsmerk Halo Top.

The Brief is een tweewekelijkse podcast over content, marketing en media. The Brief wordt gemaakt door The Agency; het content marketingbureau van Wayne Parker Kent. Adformatie is mediapartner.

OMS maakte gisteren bekend gerichte spots met retargeting voor Transavia in te zetten via digitale radio

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in