Overslaan en naar de inhoud gaan

IOC legde bedrijfsleven aan banden

Het bedrijfsleven is het in de aanloop naar de komende Olympische Winterspelen in Vancouver wel heel moeilijk gemaakt in promotionele…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) schermt de Spelen niet alleen af met een groot aantal merkregistraties, maar heeft zelfs een tijdelijke wet door het Canadese parlement geloodst die ondernemers aan banden legt, blijkt uit een onderzoek van merken- en octrooibureau Zacco.

related partner content for mobile comes here

Volgens Zacco heeft het IOC een hele reeks aanduidingen als internationaal merk laten vastleggen en treedt het consequent op tegen inbreuken op deze merken. Commercieel gebruik van aanduidingen als 'Olympic' of 'Olympisch' is voor ondernemers taboe, aldus het merkenbureau. Zacco merkt daarbij op dat de merkenrechtelijke claims in sommige gevallen zeer twijfelachtig zijn.

“Het IOC blijkt merkrechten te bezitten voor jaartallen als 2012, 2014 en 2016', zegt Bas Kist van Zacco. “Hoewel het Europese merkenbureau deze registraties heeft geaccepteerd, is het maar zeer de vraag of er überhaupt merkrechten op deze jaartallen kunnen rusten.'

Met een beroep op de registratie 'Vancouver 2010', wist het IOC vorig jaar al energiebedrijf Essent te bewegen de aanduiding Svencouver - een campagne met schaatser Sven Kramer - te wijzigen in Svenergy. “Essent had waarschijnlijk geen zin in gedonder, maar het is twijfelachtig of het IOC of NOC echt een claim op het woord Vancouver heeft. Je ziet het overigens wel vaker dat bedrijven na één olympische dreigbrief meteen overstag gaan,' aldus Kist.

Vooruitlopend op London 2012 sommeerde het IOC de Britse verhuizer Olympic Removal onlangs al de Olympische ringen van zijn auto's te halen, schetst het merkenbureau. Maar dit alles is volgens Zacco nog kinderspel vergeleken met wat zich in Canada afspeelt. De Olympic and Paralympic Marks Act, een tijdelijke wet die tot eind 2010 van kracht is, legt ondernemers pas echt aan de ketting, meent Zacco.

De wet bevat naast de al genoemde merkregistraties een lange lijst met andere aanduidingen die tijdelijk taboe zijn, zoals Games City of Canada 2010. Verder is het bedrijven verboden een combinatie van algemene woorden als Gold, Winter, Games, Medals en 2010 in advertenties te gebruiken. Volgens de wet is dat een aanwijzing dat het bedrijf zichzelf in verband brengt met de Spelen. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in