Overslaan en naar de inhoud gaan

ID: Teun Hardjono

23 april vindt Het Identiteitscongres 2012 plaats. In aanloop naar het congres interviewen we verschillende sprekers. Over hun werk en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Kun je iets meer over jezelf vertellen? We hebben het immers over identiteit.

related partner content for mobile comes here

Met de CSR-Academy, waar ik directeur van ben, proberen wij maatschappelijk verantwoord ondernemen in de wereld te zetten. Daarbij ondersteunen we organisaties zichzelf te ontwikkelen in hun maatschappelijke rol. Daarnaast ben ik hoogleraar kwaliteitsmanagement aan de Rotterdam School of management van de Erasmus Universiteit. De verbinding tussen die twee onderwerpen is voor mij evident. Als je de kwaliteit van een product bestudeert, zul je moeten kijken naar de kwaliteit van de processen die dat product voorbrengen. Dat vraagt vervolgens weer om te kijken naar de kwaliteit van een keten en de positie van een organisatie in die keten. En dat brengt je logischerwijs bij de vraag welke kwaliteit een organisatie levert aan de samenleving. Kwaliteitsmanagement en MVO zijn in mijn optiek nauw verbonden.

Identiteit gaat vaak over de rode draad in het leven van mensen en organisaties. Wat is de rode draad in jouw werkzame leven?
Ik ben - toen ik nog werkzaam was bij Berenschot - gepromoveerd op een onderzoek naar succesvolle adviesprogramma’s. Het verkennen, de wetenschappelijke benadering en nieuwsgierigheid zijn een belangrijke rode draad voor mij. Dat maakt ook de stappen die ik zonet beschreef, van productkwaliteit naar maatschappelijk verantwoord ondernemen, heel logisch. Iedere keer stel je jezelf nieuwe vragen en ontdek je een klein beetje meer van de wereld om je heen. Daarnaast heb ik een uitgesproken mening over hoe organisaties ingericht zijn. We zien organisaties nog veel te veel als machine en als geldmachine. En dat reduceert de mens tot een vervangbaar radartje. Nog los van ieder moreel oordeel hierover, maar zo werken organisaties niet optimaal. En zeker niet optimaal voor de maatschappij.

Welke rol speelt identiteit bij MVO?
Wij zien maatschappelijk verantwoord ondernemen als: verantwoording nemen voor de gemeenschappelijke ruimte. Het gaat dan altijd over vragen ‘wat draag jij bij aan de gemeenschappelijke ruimte?’ en ‘wat is jouw rol?’. Het antwoord op die vragen kan je niet geven als je jezelf niet de meer spirituele vraag stelt ‘wie ben ik eigenlijk?’. Identiteit en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn dus inherent aan elkaar verbonden. Je zal jezelf als organisatie in de spiegel moeten kijken en je afvragen ‘welke positie willen wij innemen in de gemeenschappelijke ruimte?.’ Daar ligt overigens een hele uitdaging. Want aan die vraag zijn wij als maatschappij heel lang voorbij gegaan. Laten we hopen dat de wal het schip keert momenteel. We kunnen die vraag niet meer onbeantwoord laten.

Wat is de centrale boodschap van je verhaal op het congres?
Weten wie je bent en wat je wil zijn is onlosmakelijk verbonden met de waarde die organisaties creëren binnen de gemeenschappelijke ruimte.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in