Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe lanceer je een nieuw merk?

Er is heel veel geschreven over het introduceren van nieuwe producten. Er is van alles te vinden over brandmanagement. Maar het is niet zo…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De gemiddelde marketeer zal in een hele loopbaan misschien twee keer een nieuw merk lanceren. Dus hoe kom je erachter wat de voorwaarden voor succes zijn?

related partner content for mobile comes here

Op de eerste plaats is creativiteit essentieel voor de positionering van een nieuw merk. Dit kan niet automatisch voortrollen uit een onderzoek of iets dergelijks. De creatieve vonk moet wel aanslaan bij consumenten, bij de corporate spirit en te vertalen zijn in een product (producten). Op de tweede plaats moet het nieuwe merk de juiste plek in het merkenhuis krijgen. Een goede merkarchitectuur gaat uit van de klant (dus niet van de organisatie en zijn koninkrijkjes). Kijk naar Unilever als voorbeeld van een goede renovatie. De merkarchitectuur kan helpen om producten helder van elkaar te onderscheiden, marketinguitgaven te verminderen, de merkwaarden te beschermen en het juiste aanbod via het juiste kanaal bij de juiste klant te brengen. De plaats van het nieuwe merk in de bestaande merkarchitectuur hangt af van de elasticiteit van het bestaande merk wat betreft doelgroep, positionering, productcategorie en van de strategische evaluatie. Onder Volkswagen past geen shampoo, een Lee Dungarees (spijkerbroek voor jongeren) kon wel als submerk van Lee (spijkerbroek voor pappa's en mamma's) en iMac is alleen een nieuw product.

< SIZE=1>Bron: admap<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in