Hoe lanceer je een nieuw merk?
De gemiddelde marketeer zal in een hele loopbaan misschien twee keer een nieuw merk lanceren. Dus hoe kom je erachter wat de voorwaarden voor succes zijn?
Op de eerste plaats is creativiteit essentieel voor de positionering van een nieuw merk. Dit kan niet automatisch voortrollen uit een onderzoek of iets dergelijks. De creatieve vonk moet wel aanslaan bij consumenten, bij de corporate spirit en te vertalen zijn in een product (producten). Op de tweede plaats moet het nieuwe merk de juiste plek in het merkenhuis krijgen. Een goede merkarchitectuur gaat uit van de klant (dus niet van de organisatie en zijn koninkrijkjes). Kijk naar Unilever als voorbeeld van een goede renovatie. De merkarchitectuur kan helpen om producten helder van elkaar te onderscheiden, marketinguitgaven te verminderen, de merkwaarden te beschermen en het juiste aanbod via het juiste kanaal bij de juiste klant te brengen. De plaats van het nieuwe merk in de bestaande merkarchitectuur hangt af van de elasticiteit van het bestaande merk wat betreft doelgroep, positionering, productcategorie en van de strategische evaluatie. Onder Volkswagen past geen shampoo, een Lee Dungarees (spijkerbroek voor jongeren) kon wel als submerk van Lee (spijkerbroek voor pappa's en mamma's) en iMac is alleen een nieuw product.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis<#FONT SIZE=1>Bron: admap<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid