Heineken stopt met 'racistische' reclamespot 'sometimes, lighter is better'
Heineken biedt excuses aan voor een 'racistische' reclamespot in de Verenigde Staten en haalt de tv-spot per direct van de buis. Het gaat om een video voor het product 'Heineken Light'.
'Light' is beter
In het filmpje zie je dat een barman een biertje geeft aan een blanke vrouw, nadat hij zich langs een paar donkere bargasten heeft gemanoeuvreerd. Dan volgt de slogan: ’sometimes, lighter is better' ('soms is lichter beter').
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaIn het filmpje zie je dat een barman een biertje geeft aan een blanke vrouw, nadat hij zich langs een paar donkere bargasten heeft gemanoeuvreerd. Dan volgt de slogan: ’sometimes, lighter is better' ('soms is lichter beter').
Beroemdheden zoals Chance the Rapper bekritiseerden maandag de reclame via sociale media. Op Twitter schrijft Chance dat het filmpje racistisch is. Sterker nog, de rapper denkt dat het bedrijf expres racistische uitingen maakt om aandacht te trekken.
Hij benadrukt dat hij niet wil dat mensen het merk boycotten: 'Ik merk gewoon op dat dit vaak gebeurt. Ik denk dat ze gewoon aan het provoceren zijn. Ik wilde hier niet over tweeten, maar het is zó slecht dat ik het niet kan laten.'
Reactie van Heineken
Inmiddels is de video verdwenen van HeinekenUSA's YouTube page. In The Daily Mail zegt woordvoerder Bjorn Trowery van Heineken het niet zo bedoeld heeft, maar blijkbaar 'de plank heeft misgeslagen'.
The Daily Mail zegt woordvoerder Bjorn Trowery van Heineken het niet zo bedoeld heeft, maar blijkbaar 'de plank heeft misgeslagen'.
zegt woordvoerder Bjorn Trowery van Heineken het niet zo bedoeld heeft, maar blijkbaar 'de plank heeft misgeslagen'.
'Heineken ontwikkelt al decennia lang marketingacties die gaan over verbroedering', zegt hij. 'Deze reclame refereert aan ons bier, Heineken Light. Maar we hebben het duidelijk verkeerd aangepakt. We nemen de feedback serieus en gebruiken die voor volgende campagnes.'
De campagne is geproduceerd door Publicis Groupe, het internationale mediabureau van Heineken. Zij hebben nog niet op de kwestie gereageerd.
Vorig jaar kreeg Heineken nog wereldwijd lof voor
Worlds Apart, een camapgne waarin het merk oproept tot 'eenheid, vrede en begrip'.
, een camapgne waarin het merk oproept tot 'eenheid, vrede en begrip'.
Zie hieronder de beruchte commercial
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid