Overslaan en naar de inhoud gaan

Heineken stopt met 'racistische' reclamespot 'sometimes, lighter is better'

De bierbrouwer kreeg kritiek op sociale media en besloot de campagne terug te trekken.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Heineken biedt excuses aan voor een 'racistische' reclamespot in de Verenigde Staten en haalt de tv-spot per direct van de buis. Het gaat om een video voor het product 'Heineken Light'.

related partner content for mobile comes here

'Light' is beter


In het filmpje zie je dat een barman een biertje geeft aan een blanke vrouw, nadat hij zich langs een paar donkere bargasten heeft gemanoeuvreerd. Dan volgt de slogan: ’sometimes, lighter is better' ('soms is lichter beter').

In het filmpje zie je dat een barman een biertje geeft aan een blanke vrouw, nadat hij zich langs een paar donkere bargasten heeft gemanoeuvreerd. Dan volgt de slogan: ’sometimes, lighter is better' ('soms is lichter beter').

Beroemdheden zoals Chance the Rapper bekritiseerden maandag de reclame via sociale media. Op Twitter schrijft Chance dat het filmpje racistisch is. Sterker nog, de rapper denkt dat het bedrijf expres racistische uitingen maakt om aandacht te trekken.

 

 

Hij benadrukt dat hij niet wil dat mensen het merk boycotten: 'Ik merk gewoon op dat dit vaak gebeurt. Ik denk dat ze gewoon aan het provoceren zijn. Ik wilde hier niet over tweeten, maar het is zó slecht dat ik het niet kan laten.'

Reactie van Heineken


Inmiddels is de video verdwenen van HeinekenUSA's YouTube page. In The Daily Mail zegt woordvoerder Bjorn Trowery van Heineken het niet zo bedoeld heeft, maar blijkbaar 'de plank heeft misgeslagen'.

The Daily Mail zegt woordvoerder Bjorn Trowery van Heineken het niet zo bedoeld heeft, maar blijkbaar 'de plank heeft misgeslagen'.

zegt woordvoerder Bjorn Trowery van Heineken het niet zo bedoeld heeft, maar blijkbaar 'de plank heeft misgeslagen'.

'Heineken ontwikkelt al decennia lang marketingacties die gaan over verbroedering', zegt hij. 'Deze reclame refereert aan ons bier, Heineken Light. Maar we hebben het duidelijk verkeerd aangepakt. We nemen de feedback serieus en gebruiken die voor volgende campagnes.'

De campagne is geproduceerd door Publicis Groupe, het internationale mediabureau van Heineken. Zij hebben nog niet op de kwestie gereageerd. 

Vorig jaar kreeg Heineken nog wereldwijd lof voor

Worlds Apart, een camapgne waarin het merk oproept tot 'eenheid, vrede en begrip'. 

, een camapgne waarin het merk oproept tot 'eenheid, vrede en begrip'. 

Zie hieronder de beruchte commercial

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in